Gå till innehåll

Är det Bryopsis?


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Har ett kar på 500 liter som

jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. 

 

Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? 

 

Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Ljustiden borde kanske minskas...? 

 

Har ni erfarenheter av vilka fiskar som äter denna alg? Det känns inte som att mina lägre djur är speciellt intresserade. Läst att salaris och kirurger inte tycker om den. 

 

IMG_2880.JPG

IMG_2888.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kommer försvinna av sig självt men det hjälper med mindre ljustimmar, mindre mat, kolkälla (vodka "läs om vodkametoden" ) eller aktivt kol i filter). Fosfat måste reduceras samt tillförsel av calcium och magnesium kanske.. Det hjälper även om du köper litet väl inkörd levande sten med mycket liv i. Den stenen du har lagt i, ser mer död ut än levande, så för att få fart på all nedbrytning bör du impa in levande sten med mycket organismer och sen kolla nitrit, nitrat ammounium. Är din sten som du har i akvariet ok, ska inte nitrit och ammonium öka alltför mycket. Det gäller att dels konkurrera ut grönalgerna men även att ha ordning på vattenvärdena. Läs om alger här på guiden, det finns massor skrivet om det!

Lycka till och fråga alla här så kommer du få massa goda tips...

Mvh Per (Fortfarande nybörjare efter 11år)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Det är begagnat sten från ett välinkört kar. Jag mäter allt varannan dag. Ammoniak är noll och nitriten är noll sedan en vecka tillbaka. Nitriten låg på 0,5-0,025 för ca två veckor sedan. Kör med osmosvatten och fosfat är noll. Nitrat <10...om man nu kan lita på testet. Jag ger väldigt lite mat. Det blir några pellets som clownerna glufsar i sig direkt. Algerna kom faktiskt till innan jag hade i några djur. Jag skulle dock kunna dra ner något på belysningen...

 

Och ja..den sista bilden visar väl på en bit sten som kanske inte är representativ för resten av stenen i karet, men algerna gjorde sig bra på bild där för att se strukturen på dem. 

 

Men...kommer de verkligen försvinna av sig själv? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några eremiter, sjöborrar eller snäckor i karet. Om inte - ta ut den sten som är värst och skrubba med borste (går bra i sötvatten). Investera sedan i en stor städpatrull. Den skall helst bestå av olika typer eremiter, olika typer snäckor samt sjöborrar. I mitt kar som är på ca 300 liter är det isatt ca 50  eremiter av olika arter, ca 50 snäckor av olika arter och det finns just nu en sjöborre av typ diadema. I starten var det ett 25 tal eremiter och lika mycket som snäckor.

 

Det skall sättas in nu! Du hjälper dem om du tar bort så mycket du kan innan du sätter in dem. Får du en för stor biomassa alger så behöver du tusentals städare. Då behöver du effektiva djur som sjöharar för att minska biomassan. En algbiomassa kan fördubbla sin storlek under ett dygn och totalt strippa karet på fosfor och kväve.

 

Vad använder du för tester. Om du läste höga nitratvärden innan beror på att du hade nitrit. Nitrit stör din nitrattest ordentligt.

 

PS - såg att du har en borre - det är rätt tänkt. De svarta tycker jag dock är lite effektivare och de välter in ikull så mycket.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat var på den lägsta nivån i testet. Har haft stabila värden nu ett tag. Kör på tester från JBL. Har 2 sjöborrar och hade 11 snäckor. Ska nog bli en eller två sjöborrar till.Tyvärr har tre turbosnäckor dött efter en dag, efter att de släpptes in i karet. De andra mår fint, men tycker att de äter lite av dessa alger. 

 

Jag tog ut vissa av stenarna, skrubbade bort algerna och vände på vissa av stenarna, så ljuset inte kom på algerna. De växte nämligen bara där det fanns ljus. Har dragit ner på belysningstiden och hoppas det hjälper. På vissa ställen är det numera bara vita strängar kvar, bladen dog..?

 

Äter Salarias den här typen av alger? 

 

Vad är vodkametoden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...