Gå till innehåll

Dimensionering


Halogen

Rekommenderade inlägg

Om det gäller stabilitet och grovlek på reglar mm så är min bästa tumregel "better safe than sorry", men så jobbar jag ju på försäkringsbolag också... ;)

Om du menar höjden på stativ/underskåp så är det kanske två saker som spelar in främst, dels att du ska få plats med utrustning på höjden under (t.ex. skummare eller reaktor), dels vilken betraktningsvinkel du ska ha in i akvariet (kommer du att sitta eller stå när du betraktar ditt akvarium?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

Det var dimensionering av reglar jag tänkte på. Jag har börjat fundera på ett större kar men för det första vet jag inte hur jag ska lyckas övertala dom här hemma...det är den svåraste biten.

Placeringen är nästa stora fråga, då jag är hänvisad till att hålla till på en yta under trappen!

I alla fall så funderar jag på om man kan använda sig av typ Ikea kökstommar som grund. Om inte annat så kanske man kan förstärka dessa. Fördelen är att man får snygga och tåliga ytor och lätt att hänga på dörrar etc.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har använt Ikea köksskåp till två akvariebänkar, dels till mitt "lilla" 128 liters och nu när jag håller på att

starta upp mitt 300 liters igen. Bänken till mitt 300 liters är gjort av 2 st köksunderskåp som fått ett skelett

av 45x70 reglar invändigt.

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

Det var dimensionering av reglar jag tänkte på. Jag har börjat fundera på ett större kar men för det första vet jag inte hur jag ska lyckas övertala dom här hemma...det är den svåraste biten.

Placeringen är nästa stora fråga, då jag är hänvisad till att hålla till på en yta under trappen!

I alla fall så funderar jag på om man kan använda sig av typ Ikea kökstommar som grund. Om inte annat så kanske man kan förstärka dessa. Fördelen är att man får snygga och tåliga ytor och lätt att hänga på dörrar etc.

/ Hälsningar Pär

Jag har inte hört någon uttala sig vetenskapligt om detta, så det är nog ett helt och hållet erfarenhetsbaserat tema. Kolla med hbmannen, han jag nu någon form av hyllsystem under sitt nya kar. Jag är inte säkert på om han har vattenfyllt det än, så än så länge har vi nog inget kvitto på hur bra det funkar ;)

Annars får du surfa runt på trådar och kolla in folks bilder. Jag själv har två staplar med lecablock som jag lagt reglar över som underlag för akvariet. Då får jag ju givetvis fixa dörrar och dörrkarmar för sumputrymmet helt själv, vilket tar sin tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte hört någon uttala sig vetenskapligt om detta, så det är nog ett helt och hållet erfarenhetsbaserat tema. Kolla med hbmannen, han jag nu någon form av hyllsystem under sitt nya kar. Jag är inte säkert på om han har vattenfyllt det än, så än så länge har vi nog inget kvitto på hur bra det funkar ;)

Annars får du surfa runt på trådar och kolla in folks bilder. Jag själv har två staplar med lecablock som jag lagt reglar över som underlag för akvariet. Då får jag ju givetvis fixa dörrar och dörrkarmar för sumputrymmet helt själv, vilket tar sin tid.

nej min under del är INTE gjord av IKEA stommar.. den är byggd helt i 22mm MDF.. med egna luckor som jag fräst in IKEA gångjärn i.. de e väl de ända som är IKEA i mitt bygge ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...