Gå till innehåll

Vattenkvalite vid inköp av fisk och korall?


Rekommenderade inlägg

Jag var idag och köpte mig en nu läderkorall( Sarcophyton cf. ehrenbergi) och en eremit, och tog som jag har börjat göra vid inköp av nya saker till karet för att se på kvalité samt salthalt.

Något skrämd blev jag!

Testerna jag använde var Salifert på alla tester och jag gjorde dom dessutom två ggr för att säkerhetsställa att det blev rätt.

Ph= 8,3- helt normalt

nitrit= 1mg/l (alltså näst högst på skalan)

nitrat= 100mg/l (alltså högst)

fosfat= 3mg/l ( även där högst, troligen högre för testet stog typ 10sekunder innan det var knallblått

salthalt= 1,026

Min fråga är om jag bör laka ur detta innan jag stoppar ner dessa grejor i karet eller om det räcker med den sedvanliga karantänen som jag använder mig av på 8 timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är inte mitt, det är butikens vatten.

Mitt kar har varit igång i snart 1 1/2 år och jag har inga utslag alls på några tester.

Jag kan väl inte kalla det en karantän egentligen mer en anpassning och jag har aldrig haft några problem med koraller eller djur som har dött.

Alla testersprutor och burkar var först rengjorda i osmosvatten och sen genomsköljda med saltvatten. Rengör alltid mina tester med osmos och sen torkning för att veta att dom är rena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Nitriten är väl värst. Jag vet inte hur fosfaten påverkar, men du får i kombination med vattenbyten köra lite försiktigt med rowaphos. Jag vet dock inte hur du ska göra med nyinköpen....men försök hålla dessa kvar i karantänkaret tills du har vattenvärdena under kontroll.

När mätte du senast och har du gjort några stora ändeingar sedan dess? Det verkar som det är något som belastar dit kar väldigt mycket. Kan det vara något som håller på att dö/ förmultna med tanke på dom höga fosfatvärdena?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är inte mitt, det är butikens vatten.

Mitt kar har varit igång i snart 1 1/2 år och jag har inga utslag alls på några tester.

Jag kan väl inte kalla det en karantän egentligen mer en anpassning och jag har aldrig haft några problem med koraller eller djur som har dött.

Alla testersprutor och burkar var först rengjorda i osmosvatten och sen genomsköljda med saltvatten. Rengör alltid mina tester med osmos och sen torkning för att veta att dom är rena.

OK!, Det var en helt annan sak...du får ta god tid på dig vid acclimatiseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.. Jag trodde det var ditt vatten i karet.. Koppa nu in stackarna så ska de nog bli glada för lite ordentligare vattenkvalité. Ta det så lugnt bara, djur som vant sig vid höga nitritvärden kan bli så chockade av bra vattenkvalité att de dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...