Gå till innehåll

Nytt projekt L-kar


nijos001

Rekommenderade inlägg

Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen.

Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton...

 

Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss.

Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan är sänkt 5 cm och ska få en kamm. Djupskillnaden byggs in i karet som en 25x90 cm "låda". Kommer att säkra upp den nya "botten" med reglar underifrån. Detta skulle ge ett akvarium på ca 265 L.

Bygger en avrinningsbox 12x55x25 (LxBxH) i den grunda kortänden, med 2 rör 32mm ner till sumpen. Rör för återrinningen drar jag utanför ända bort till den djupare delen.

Det blir en låg bänk (se bild) med en skiva som täcker bänk och "låd-delen" i akvariet. Här också tänkt ta upp ett L-format hål i väggen bakom.

Sump med skummare mm placeras i tvättstugan, som råkar ligga precis under, så, "ja", jag har tagit upp ett hål i golvet!

 

Behöver nu borra ett par hål till avrinningsboxen 43-45 mm. Bauhaus hade en borr för 365:-!! Får be glasmästaren om hjälp, om ingen av er har något att låna ut...?

 

Känns väldigt kul att vara igång och mina koraller, anemoner m.fl i det gamla hörakvariet längtar...

 

 

 

DSC_0345.JPG

DSC_0338.JPG

DSC_0342.JPG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går framåt, sakta men säkert. Har nu sågat upp den bakre väggen så att man kan se in i akvariet även från hallen. Lite att spackla, måla och en tunn list - ok!

 

Kan inte få tag i hålsåg / glasborr ca 35mm. Någon som har att låna ut?

 

DSC_0001.JPG

DSC_0346.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...