Gå till innehåll

Krabbor i Acropora


Fredde

Rekommenderade inlägg

Hej, jag köpte en acropora för ett par veckor sedan, nu har jag upptäckt att det lever två små krabbor i den, en vit och blå och en ljusbrun. jag är inte säker men det ser ut som de äter på korallen. Kan det vara så och bör jag i så fall ta bort dem?

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera "acroporakrabbor" i mina koraller och än så länge har jag inte sett att dom har gjort någon skada en har jag observerat mycket och när jag matar mina fiskar med typ räkbitar och det fastnar något i korallen så antingen äter "hon" dom eller bara helt enkelt puttar bort.

Jag har fått rådet och även läst flera trådar på detta forum och så vitt jag har förstått så länge dom inte är håriga så ska det inte vara någon fara.

Men man kan aldrig vara för säker så håll dom under uppsikt är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får grattulera! Detta är en stor tur då dessa krabbor gör mycket nytta på korallerna. De håller rent och fint och försvarar korallen mot div. predatorer. Förhållande är nästan som anemon-anemonfisk. Krabborna klarar sig inte utan korall i naturen. Om korallen blir sjuk så flyttar de till en frisk korall. Tyvärr är överlevnaden inte så lång i akvariet. Kanse de har kort livslängd eller så svälter de ihjäl då de mest plockar små planktom och håller krollen ren från slem. Om du gör nattdyck på korallrev så ser du att alla Acroporor som är friska har dessa krabbor. Jag har haft mång sådana under under åren mycket trevliga krabbor. Det finns flera arter av olika färg och storlek men alla är små och har slätt skal. Du fick en bonus när du köpte korallen och ser du krabbor så har korallen transporterats rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest fishguard

såg en naturfilm för en tid sedan där det bodde en krabba i en sån korall....en sån där kristi törnekrona sjöstjärna eller va dom heter tänkte äta upp korallen men då började krabban knippsa av allt möjligt på sjöstjärnan.....det stora taggiga monstret kröp iväg med rasande fart.......mer naturfilm om korallrev skulle va kul....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...