jarecki68 Postat 10 april 2017 Författare Postat 10 april 2017 3 timmar sedan, Lasse sa: @jarecki68Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden - 40 rör på trycksidan och blau 12 K billigast och mest energieffektivitet. Om nu 40 w stämmer vilket jag tvivlar på. Motsvarande Jebaopump - Jebao DCS 12000 drar 100 w att men lyfter 4,8 meter. Billigare i inköp och troligtvis mer energieffektiv än de två dyra. Gissar att du kan köra sönder 3 Jebao innan du betalt någon av de dyrare - medräknat driftkostnad och inköp. Och du kan faktiskt ha en stående i reserv - och ändå komma billigare undan än med de två "statusmärkena" Nu har Slanten inte räknat på Jebao DCS 12000 - men jag skulle inte tveka. MVH Lasse @Lasse kommer inte ljudet från returen bli obehagligt störande ? Systemet ska vara så tyst som möjligt annars bli jag utslängd båda jag och akvarium Citera
Lasse Postat 10 april 2017 Postat 10 april 2017 Varför skulle det bli störande. En av 40 rören sätter du lägre och med en membranventil. Den går som hävert - ljudlös. Membranventilen ställs in så att vattenytan i avrinningen måste stiga upp för att ge rätt tryck till häverten. Man sätter ytan precis i kanten av reservröret så att bara lite vatten går igenom - ger inget ljud. spelar ingen roll för funktionen om nerrinningshäverten är 32 eller 40 eller whatever MVH Lasse Citera
jarecki68 Postat 10 april 2017 Författare Postat 10 april 2017 7 minuter sedan, Lasse sa: Varför skulle det bli störande. En av 40 rören sätter du lägre och med en membranventil. Den går som hävert - ljudlös. Membranventilen ställs in så att vattenytan i avrinningen måste stiga upp för att ge rätt tryck till häverten. Man sätter ytan precis i kanten av reservröret så att bara lite vatten går igenom - ger inget ljud. spelar ingen roll för funktionen om nerrinningshäverten är 32 eller 40 eller whatever MVH Lasse Jag vet Lasse menade själva ljud från pumpen brummande (bakgrundsbrus) Citera
Lasse Postat 10 april 2017 Postat 10 april 2017 Du har ju inte hört min jebao 4000 när du varit här - eller hur. Med dörrar stängda hörs inget. det går också att ljuddämpa sumpskåpet. Det enda som hörs i pumpväg är ibland mina vågmaskiner när de varvar upp och ner - men där vet jag att prestigemärket låter än värre MVH Lasse Citera
jarecki68 Postat 10 april 2017 Författare Postat 10 april 2017 8 minuter sedan, Lasse sa: Du har ju inte hört min jebao 4000 när du varit här - eller hur. Med dörrar stängda hörs inget. det går också att ljuddämpa sumpskåpet. Det enda som hörs i pumpväg är ibland mina vågmaskiner när de varvar upp och ner - men där vet jag att prestigemärket låter än värre MVH Lasse Frågan är, skillnaden på ljudet från 4000 l/h och ljudet från pump på 12000 l/h dom kostar inte lika mycket som royal eller Echotec det sant man kan alltid testa, är man inte nöjd så har man reserv pump Det måste man ändå ha. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.