Jokkmokksjocke Postat 10 april 2017 Postat 10 april 2017 (ändrat) Hittade något brunt uppstickande i en sten, vad kan det vara. En rörmask? En livsfarlig Palythoa ? Hittar den inte i reeflex men de är ju en del att titta igenom. Ändrat 10 april 2017 av Jokkmokksjocke Citera
Kimozabe Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Skulle kunna vara glasrosor men bilden är så dålig att jag fick chansa på var det du har hittat finns på bilden Mvh Kim Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 (ändrat) 5 timmar sedan, Kimozabe sa: Skulle kunna vara glasrosor men bilden är så dålig att jag fick chansa på var det du har hittat finns på bilden Mvh Kim Haha..ja iPhone 7 plus...den skulle ju ha en super lins... Den bruna prylen i mitten på bilden, den är mjuk och svajar lite flödet. Och nu när jag vet vad jag skall googla på så stämmer det det är en glasros. Som jag förstår vill man inte ha dem ? Ändrat 11 april 2017 av Jokkmokksjocke Citera
Hella42 Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Bättre med samsung 7 edge kamera :)) ja glasrosor är inte kul om det blir för måmga. har för mycket i mitt kar men skaffat pepparmintsräkor så jag hoppas dom försvinner Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Haha..ja iPhone 7 plus...den skulle ju ha en super lins...Det har den, men det hjälper inte när man tar foto på snedden genom glaset. Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 1 timme sedan, Ouscazz sa: Det har den, men det hjälper inte när man tar foto på snedden genom glaset. Skickat från en iPhone med Tapatalk Hehe..sant :-) Citera
Kimozabe Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Vissa bryr sig inte så mycket om glasrosor, jag skyr dom som pesten och gör vad jag kan för att eliminera dom. Har provat att både bränna ihjäl dom och red sea aiptasia x. Jag gillade gasbrännare men jag riskerar att döda mina kära brittle stars. Båda verkar fungera men jag hittar då och då 1-3 st på nya ställen. Kan vara så att dom hinner sprida sig när jag använder aiptasia x. Glasrosorna är ibland svåra att upptäcka så det kan helt enkelt vara så att jag missar dom innan dom vuxit till sig. Ska eventuellt försöka få tag på berghia snäckor. Lycka till med din/dina glasrosor oavsett vad du väljer att göra/inte göra Mvh Kim Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 23 minuter sedan, Kimozabe sa: Vissa bryr sig inte så mycket om glasrosor, jag skyr dom som pesten och gör vad jag kan för att eliminera dom. Har provat att både bränna ihjäl dom och red sea aiptasia x. Jag gillade gasbrännare men jag riskerar att döda mina kära brittle stars. Båda verkar fungera men jag hittar då och då 1-3 st på nya ställen. Kan vara så att dom hinner sprida sig när jag använder aiptasia x. Glasrosorna är ibland svåra att upptäcka så det kan helt enkelt vara så att jag missar dom innan dom vuxit till sig. Ska eventuellt försöka få tag på berghia snäckor. Lycka till med din/dina glasrosor oavsett vad du väljer att göra/inte göra Mvh Kim Tack, just nu får den vara. Men kan tycka att de inte är så snygga. Citera
Kimozabe Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Problemet är att dom kan sprida/föröka sig rätt ordentligt och irritera koraller. Mvh Kim Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 1 minut sedan, Kimozabe sa: Problemet är att dom kan sprida/föröka sig rätt ordentligt och irritera koraller. Mvh Kim Hmmm...Red Sea Aiptasia X säger du.... ( en anledning att åka till Triton :-) ) Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Hmmm...Red Sea Aiptasia X säger du.... ( en anledning att åka till Triton :-) )Vet du att det är en glasros?Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 99% säker, skall försöka ta en bild rak genom glaset. Men jag har hämför med internet och även de glasroser de har på Triton. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Åk och köp en pepparminträka istället. Eller ta upp stenen och spetta loss den med en skruvmejsel. Häll inte en massa skit i karet. Skickat från en iPhone med Tapatalk Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 Sant kanske, men det verkar sjukt effektivt med de där medlet. Fick med mig de hem från triton idag :-)Men nu har du satt grillor i huvudet ..haha. Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 8 minuter sedan, Jokkmokksjocke sa: Sant kanske, men det verkar sjukt effektivt med de där medlet. Fick med mig de hem från triton idag :-) Men nu har du satt grillor i huvudet ..haha. Allt du kan låta bli att hälla i karet är bra, tro mig. Fall inte i fällan att köpa en massa gift och elände för att få bort än det ena och än det andra som kommer att dyka upp i karet. Jag har också glasrosor i mitt kar, min pepparminträka håller de små glasrosorna borta. Jag tar bort de jag ser att den inte rör, antingen mekaniskt eller med kokande vatten. Skulle aldrig få för mig att hålla något kemiskt skräp i karet för att få bort glasrosor. Med nystartat kar, utan koraller... du har inget glasrosproblem... ta upp stenen och hugg bort glasrosen, enklare blir det inte. Citera
hundben Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Glasrosor är det ingen som vill ha i akvariet men funderar varför dom finns någon funktion finns det säkert med dom i havet. Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 Nya bättre bild, hittade en till också. Citera
BatmanGefle Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 1 timme sedan, Jokkmokksjocke sa: Sant kanske, men det verkar sjukt effektivt med de där medlet. Det är inget mirakelmedel. T ex för mig så kommer >90% tillbaka efter några dagar, även om jag vet att för vissa fungerar det bra. Gör som Ouscazz säger och skaffa en pepparmintsräka (jag gjorde det med, men jag misstänker att min Sally Lightfoot gjorde processen kort med dem så jag provar olika andra metoder nu; näst på tur står kokande vatten). Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 Skall fundera till på Söndag, blir nog pepparminträka... Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 För övrigt så hittade jag något nytt idag....ni tycker säkert jag är larvig med allt men detta är så sjukt häftigt! Köpte lite eremiter och snäckor idag. När jag skulle ställa ner den ena så ser jag något som rör sig....blev först lite skraj men så ser jag att det är en liten snäcka på kanske 1cm. Den måste ha kommit med stenen. Är typ grönbrun och går runt å åter alger :-) Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Skall fundera till på Söndag, blir nog pepparminträka...Pepparminträka är "second best", vissa äter karet rent från glasrosor, andra rör inte dom. Allra bäst är att lyfta ur stenen och spetta bort anemonen. Nu skriver jag inte det fler gånger.Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Jokkmokksjocke Postat 11 april 2017 Författare Postat 11 april 2017 2 minuter sedan, Ouscazz sa: Pepparminträka är "second best", vissa äter karet rent från glasrosor, andra rör inte dom. Allra bäst är att lyfta ur stenen och spetta bort anemonen. Nu skriver jag inte det fler gånger. Skickat från en iPhone med Tapatalk I hear u :-) Jag sover på saken, roligast vore om de biologiska tar han om de biologiska....men blir väl att spätta bort dem. De sitter på samma sten, men den ligger så finns unders i högen... Någon kommentar på snäckan @Ouscazz skall kolla reeflex sen. 1 Citera
Ouscazz Postat 11 april 2017 Postat 11 april 2017 Jo, men ändå lätt att ta nu innan du har koraller. Snäckan.. säkerligen helt ofarlig = keeper! Skickat från en iPhone med Tapatalk 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.