Gå till innehåll

Nano stenkoraller?


ubjs

Rekommenderade inlägg

Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump.

Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år).

Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar.

Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare.

 

Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i 300-litern eller gå  mer mot stenkoraller.

En idé som dök upp är att testa med stenkoraller i ett mindre akvarium för att se om jag gillar all kemi som verkar vara nödvändig.

Jag är medveten om att det är betydligt svårare med ett nano men är det hopplöst?

Tänker att jag kan lägga ganska mycket tid på det under en period för att se om det är tillräckligt intressant.

 

Tacksam för alla råd och tips kring detta.

När jag skriver nano menar jag ca 30 liter eller möjligen ca 60 liter pga platsbrist för fler kar.

 

Mvh UB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, lättare stenkoraller funkar säkert i 144:an men jag skulle vilja testa med något svårare också.

Tror inte utrustningen i 144:an duger till det och jag har ingen lust att uppgradera 144:an eftersom den troligen blir sötvatten om något år.

Funkar ett Aqua medic 36 liters för dom flesta typer av stenkoraller? Eller går det att uppgradera till en sådan nivå?

 

Mvh UB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...