Gå till innehåll

Dalas Deltec 360l revkar


patteDala

Rekommenderade inlägg

Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand.

Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar.

 

Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa

 

Akvarium: Deltec 360l

Sump: c:a 75l

Belysning: Razor 180w 15000k

Ato: Tunze 3155

Returpump: 

Skummare

Salt: Red Seas Pro

17903736_1623393127675076_158182185387788463_n.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är fyllt med osmosvatten o salt nu,  det visades sig dock att pumpen till skummaren har gett upp. Eller troligtvis impellern, den skummar men låter som ett jävla tröskelverk. Får hålla utkik efter någon vettigare skummare. 

 

Jag undrar däremot hur ni har gjort med avrinningen till sumpen, likadant där blev jag förvånad över hur mycket det låter. Även med dörrarna till skåpet på. 

BB440363-3F8C-4A1C-A41C-56C2BCB7BAEB.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går framåt, fått ordning på sumpskåpet, belysning på plats o andra säcken med levande sand är i. 

Doserade aningen för mycket salt, trots vad som stod på hinken - ligger på drygt 1.3 i sanitet så byter ut lite vatten i omgångar. 

 

Fått till avrinning o retur ganska tyst, måste köpa ngn filtermatta att lägga returpumpen på så man får bort det ljudet oxå. 

 

Nu är det bara invänta ljusare tider så man kan börja skapa ngn snygg scape. 

IMG_1194.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville få i sanden först för att det skulle bli lättare att få i och öppna säckarna med sanden (hade hoppats att det skulle bli mindre grumligt på detta sätt). Hade i färdigblandat saltvatten först, vet inte hur levande sanden blir om den får ligga o bli torr.

Finns ofta flera metoder att göra samma sak på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu har sanden lagt sig och man fått i lite sten. Tänkte låta det gå några dagar nu med algfas o så, får sen ordna mer i karet tillsammans med ungarna
när jag får hem dom igen.

Har fortfarande lite dropp från en rörskarv på returflödet, droppar när cirkulation bryts och inte blir samma flöde i röret. Ska ordna med ny packning o gängtejp samt en skummare då pumpen till den jag hade har gett upp, annars ser det bra ut och är spänd på fortsättning.

IMG_1220.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har kört en längre uppstart än vad som var tänkt, detta då tid inte har funnits riktigt att dra igång ordentligt.

Städpatrull har har gått 1,5v bestående av:

heterocentron

turbos

 

Nu när man kommit i ordning mer hemma efter flytten så kom det i lite koraller igår också:

BTA (bubbletip anemon) orange/rosa med grön botten 
Neogröna stjärnpolyper med grå botten
Caulastrea neongrön
Rasta knappar
Montipora Supergirl
Duncanopsammia axifuga

 

 

Återstår att få i lite mer varierande städpatrull. Måste även få tag i en skummare nu, kanske blir ett varv till korallfisken i veckan om man inte får tag i någon begagnad.

Bilder kommer ikväll

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calustran o duncanen såg lite "hängiga" ut häromdagen, körde igenom testerna och visade sig att kh var lågt på 6 enheter samtidigt som ca och kh var lite högt..

Får bli ett delvattenbyte idag och se om man kan stabilisera värdena..

Började även med att punktmata dem igår och de tog med god aptit, hoppas på att de kommer repa sig.

Använder mig annars av Red Sea's ABCD för att tillföra extra näring till korallerna, kanske kör för lite av den varianten då
jag håller mig på de låga nivåerna. Ska man följa deras rekommendationer för LPS koraller så går det ju åt galet mycket.

 

Har för övrigt nu beställt en Deltec MC500 så nu ska det skummas på..

Avvaktar med att limma korallerna där jag vill ha dem när jag ser att de har de bra för att minimera stressen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...