Gå till innehåll

Varför Clownfisken har dött?


Mudar

Rekommenderade inlägg

Jag har 130L nystartat akvarium i 3 veckor, och nyligen skaffat två clowner och en sandvändare. Och innan det har jag haft 5 eremiter, 5 sniglar samt sandvändand sjösjärnan och allt ser bra ut med rätta vattenvärden.

 

Den ena Clownen äter bra men den andra ville inte äta. Och idag har jag kommit hem och sett den som inte ätit död.

 

Någon som vet orsaken och vad jag bör göra????

 

Mvh

Mudde

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du i ett 3 veckors akvarium har 5 - 10 i nitrat tyder ettdera på felmätning eller att du har nitrit fast din nitrittest visar 0. Vilka tester använder du?.

 

Den som inte åt - har den aldrig ätit hos dig?

 

Har den ätit så kan du ha ett problem med starten. Har den aldrig ätit så kan det vara ett dåligt exemplar eller att något hänt under flytten.

 

Har du matat under tiden du har haft eremiter och snäckor enbart?

 

Vad jag personligen skulle göra i detta läge är att stoppa matningen på den som äter några dagar. Nästa steg är att skaffa djupfryst vuxen artemia och efter ca 2 dagar börja mata de kvarstående fiskarna med 1 till 4 (observera 1 - 4st) artemia var tredje dag under en vecka.  Vecka två skulle jag ge samma LILLA mängd var annan dag - vecka tre samma LILLA mängd varje dag. Efter tre veckor skulle jag sakta öka den dagliga matningen. Under denna tid - inga nya fiskar. Koraller som skivanemoner, mjukkoraller och annat går bra att sätta in (de är i första hand konsumenter - inte producenter)

 - likaså makroalger

 

Jag skulle också skaffa Seras Nitriveck och ge ett tillskott på 20 ml per dag i minst tre veckor. Om jag har ett annat akvarium som är igång och i balans (kvittar om det är sötvatten eller saltvatten) så skulle jag ta filtret därifrån skölja ur det men inte en fullständig rengöring - det skall vara lite skit kvar. sedan stoppa i det i saltvattensakvariet för minst tre veckor.

 

Orsaken till ovanstående är att jag är inte säker på att ditt akvarium är fullständigt startat vad gäller omvandlingen av ammonium -> nitrit -> nitrat. Nitrit är inte giftigt för saltvattensfisk i och för sig (till skillnad för sötvattensfisk) men det bildas ofta en hel del ammonium som på grund av saltvattnets höga pH (> 8,0 normalt) kan bidra till att skapa giftig ammoniak.

 

Jag kan ha fel och du enbart har fått en fisk som inte klarade flytten - det är något du behöver tänka över men om dina kvarstående fiskar har normal kondition (lagom välmatade och runda) så är det ingen fara att "svälta" dem några veckor.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du i ett 3 veckors akvarium har 5 - 10 i nitrat tyder ettdera på felmätning eller att du har nitrit fast din nitrittest visar 0. Vilka tester använder du?.
 
Den som inte åt - har den aldrig ätit hos dig?
 
Har den ätit så kan du ha ett problem med starten. Har den aldrig ätit så kan det vara ett dåligt exemplar eller att något hänt under flytten.
 
Har du matat under tiden du har haft eremiter och snäckor enbart?
 
Vad jag personligen skulle göra i detta läge är att stoppa matningen på den som äter några dagar. Nästa steg är att skaffa djupfryst vuxen artemia och efter ca 2 dagar börja mata de kvarstående fiskarna med 1 till 4 (observera 1 - 4st) artemia var tredje dag under en vecka.  Vecka två skulle jag ge samma LILLA mängd var annan dag - vecka tre samma LILLA mängd varje dag. Efter tre veckor skulle jag sakta öka den dagliga matningen. Under denna tid - inga nya fiskar. Koraller som skivanemoner, mjukkoraller och annat går bra att sätta in (de är i första hand konsumenter - inte producenter)
 - likaså makroalger
 
Jag skulle också skaffa Seras Nitriveck och ge ett tillskott på 20 ml per dag i minst tre veckor. Om jag har ett annat akvarium som är igång och i balans (kvittar om det är sötvatten eller saltvatten) så skulle jag ta filtret därifrån skölja ur det men inte en fullständig rengöring - det skall vara lite skit kvar. sedan stoppa i det i saltvattensakvariet för minst tre veckor.
 
Orsaken till ovanstående är att jag är inte säker på att ditt akvarium är fullständigt startat vad gäller omvandlingen av ammonium -> nitrit -> nitrat. Nitrit är inte giftigt för saltvattensfisk i och för sig (till skillnad för sötvattensfisk) men det bildas ofta en hel del ammonium som på grund av saltvattnets höga pH (> 8,0 normalt) kan bidra till att skapa giftig ammoniak.
 
Jag kan ha fel och du enbart har fått en fisk som inte klarade flytten - det är något du behöver tänka över men om dina kvarstående fiskar har normal kondition (lagom välmatade och runda) så är det ingen fara att "svälta" dem några veckor.
 
MVH Lasse


-Jag använder RedSea testkit "Marincear" . Och har använt RedSea start kit, och detta är ett 3 veckors program för uppstarten.

-Fisken har aldrig ätit i de 4 dagarna jag haft den, men den andra började äta från dag 3. Samt sandvändaren gömde sig första 3 dagarna och nu är han ute och leker med sanden.

-Jag har aldrig matat när jag bara hade lägredjuren i karet, och matade väldigt snålt när jag haft fiskarna.

-


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag avvakta men vara väldigt snål på maten - väldigt. det kan vara så att du fått en fisk som inte klarade överflyttningen. Du har ett nystartat akvarium som inte är i balans ännu - det kan ha varit fel på fisken, det kan ha varit ditt sätt att transportera - det kan vara att just denna individ inte klarade att anpassa sig till ett nytt akvarium. Det är omöjligt att säga vad som är orsaken.

 

Nämn åtminstone dödsfallet och att den aldrig startade att äta till dem du köpte fisken ifrån.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag avvakta men vara väldigt snål på maten - väldigt. det kan vara så att du fått en fisk som inte klarade överflyttningen. Du har ett nystartat akvarium som inte är i balans ännu - det kan ha varit fel på fisken, det kan ha varit ditt sätt att transportera - det kan vara att just denna individ inte klarade att anpassa sig till ett nytt akvarium. Det är omöjligt att säga vad som är orsaken.
 
Nämn åtminstone dödsfallet och att den aldrig startade att äta till dem du köpte fisken ifrån.
 
MVH Lasse

Tack för hjälpen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg du något synligt som små vita prickar på dem eller annat? Hur är det med sandvändaren?
 
MVH Lasse

Ja, det fanns en vit prick på fiskryggen.
Jag visade det till säljaren jag köpte från, och sa att det är svamp och normalt.

Sandvändaren ser jättebygg ut och äter bra. Hela tiden ute och vända på sanden.

Jag hänvisar att jag mätte No3 fel förra gången, och då var det 5-10 som jag skrev. Men egentligen var det ca 25 nät jag mätte om.

Och igår var det ca 16. Jag använder (No3 Po4-x) som daglig doser för att få ner de.

Mvh
Mudar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - I min värld så är det inte normalt med svamp eller vita, infekterade områden på fisk - det är ett sjukdomstecken. Personligen har jag aldrig kunnat avgöra om en fisk drabbats av en bakterieinfektion eller en svampinfektion bara genom att titta på fisken eller ett foto. Jag brukar behöva mikroskop för det.

 

Jag skulle göra så att hålla karet fritt från ny fisk för tre veckor eller en månad - förutsatt att inget händer med sandvändaren. Det finns infektioner som bara drabbar clownfisk eller damseller så sandvändaren behöver inte drabbas om det nu är smittsamt.

 

Du bor i Uddevalla - då är det inte långt till Göteborgsområdet där det finns ett stort utbud av saltvattensaffärer och saltvattensfisk.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...