Bissen Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Jag undrar om någon vet vad detta är ? Det gröna som växer på en av mina stenar. Ser ut som en buske ? Citera
Draedon Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Det gröna som växer på en av mina stenar...sätter en femma på att han menar det gröna ja Citera
Dykaren Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Halimeda... en grön kalkalg. Inte farlig, men den konsumerar ganska mkt kalcium. Citera
Bissen Postat 18 januari 2006 Författare Postat 18 januari 2006 Tack.Kommer den att växa och bli mycke sörre ca 4 cm idag ?? Ska man klippa ner den ??Tycker att den är finSåg den för ca 2 mån sedanSkall man tillsätta extra mycke calcium Citera
Ingvar Hellmalm Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Om det är Halimeda (svårt att se på bilden) så är det en av de allra trevigaste att ha i karet. Den växer långsamt.Om Halimeda trivs så kommer även dina koraller att trivas. Den betraktas normalt som ganska svår. Kräver bra ljus och kalk. Citera
jens karlskrona Postat 18 januari 2006 Postat 18 januari 2006 Ta en ny bild!Jag kan tänka mig att det är krusig Caulerpa oxå, svårt att se.. Citera
Dykaren Postat 19 januari 2006 Postat 19 januari 2006 Om det är Halimeda (svårt att se på bilden) så är det en av de allra trevigaste att ha i karet. Den växer långsamt.Om Halimeda trivs så kommer även dina koraller att trivas. Den betraktas normalt som ganska svår. Kräver bra ljus och kalk.De kan växa snabbt. Halimeda började växa i mitt 100 liters kar där jag har clownfiskparet. Jag matar ganska friskt där för att hålla dem i lekkondition så där finns nog en hel del näring också. Till en början växte Halimedan långsamt men den ökade takten hela tiden. På slutet var det nästan en explosionsartad tillväxt. När jag plockade upp den så lät jag den torka och vägde den sedan. På 3 månader hade den gått från obefintlig till 370g torr vikt... varav det mesta är kalcium tror jag (?) Det akvariet låg väl på 160 i Kalciumhalt om jag inte minns fel. Men normalt sett så stämmer det Ingvar skriver perfekt. Låt det bara inte bli allt för mycket. Klipp av lite då o då så den håller sig på lagom nivå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.