Gå till innehåll

Magnesium granulat


Capote

Rekommenderade inlägg

Någon som använt Magnesium granulat?

AquaCare t.ex. säljer magnesium-granulat som man kan tilsätta till en kalkreaktor eller direkt efter för att berika med Magnesium. Gorgonier mår bra av detta. Magnesium höjer ju också mängden löst kalk i vattnet. Det är ju också i längden rätt dyrt att tillföra magnesium som färdigköpt vätska.

Kan magnesiumhalten bli för hög och vad händer då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Grotech magnesiumgranulat i min reaktor och ca 10% och resterande 90% korallgrus ligger på 1450 mg/l i karet. Ett oerhört bra sätt att hålla magnesiumet på en jämn och bra nivå

Jörgen

Jag har börjat med det också (10 %). Jag läste någon som inte ville lägga det i reaktorn för han var rädd att om han fick för höga halter skulle det vara krångligt att får bort Magnesiumet utan att byta och kasta hela kalkreaktorinnehållet. Han hade gjort någon tillbyggnad på reaktorn som han kunde stänga av. Jag tycker det verkar aningen överambitiöst. Mäter du magnesium regelbundet? Har du i så fall någon gång sett att magnesiumhalten skulle riskera slå i taket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det blir för högt så kan man ju ta bort lite ur reaktorn. Jag har lagt magnesiumet på toppen av reaktorn och inte blandat det med korallgruset därför är det lätt att ta bort. Jag har nästan slutat att mäta för det har hela tiden legat på ungefär samma nivå vid varje mätning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...