Gå till innehåll

Min anemon har ätit sandvändaren!!


Mudar

Rekommenderade inlägg

Igår köpte jag en sandvändare efter att min gamla sandvändare hoppade ur akvariet pga stenen som den bodde under hade glidit.

 

Efter att jag stoppade in sandvändaren i karet då reagerade min "Salaries ramosus" aggressivt och jagade sandvendaren hela tiden, då simmade den som galen och hoppade ur karet igen.

Det var tur att jag varit framför akvariet och hjälpte till att stoppa in den i akvariet igen. Då var den jätte rädd och satte stila på sanden.

 

Sen täckte jag akvariet med hjälp av lite kartonger så att den inte hoppar ur igen.

 

Men idag när jag kom hem såg jag den fastnade i min Carpet anemonen, och då höll anemonen på att äta den.

 

 

Frågan är varför hoppar de ur akvariet istället för att de gömmer sig under stenen?

Och är sandvändaren och salarias ovänner därför de bråkade?

 

Är detta normalt att sandvändaren hoppar ur karet eller konstigt att de gör så?

 

Och nu undrar jag om jag ska skaffa en ny eller?

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salarisen och sandvändaren har samma revir - dvs botten. Salaris kan vara rätt så aggressiva och de flesta sandvändare är nervösa fiskar som är vana att fly snabbt åt alla håll - inklusive uppåt. Det är inte ovanligt med sandvändare som får för sig att hoppa ut. Anemonen fick gratislunch av en fisk som var försvagad. 

 

Om du skall skaffa ny - det kan vara besvärligt med salarisen och dess revir så du bör nog överväga om du skall skaffa en ny eller inte.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast Salarias och gamla sandvändaren var vänner och lekte ihop i botten, eftersom att de kanske flyttade tillsammans till akvariet

Men den gamla brukade gömma sig under sten när den kände sig rädd.

Men det kan vara att detta har hänt eftersom den är en främmande fisk som nyligen flyttat in tror jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...