f.tern Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 tjenajag har lite problem med att få ner nitrat, nitrit och phosfat. jag matar så lite som jag kan, men så pas att djuren i karet mår bra.jag har ett phosfat filter med 500grrowaphos i med en 1000 liters pump som drar runt detta.jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång.jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden.ska jag köra med kol i ett filter kanske.jag är tacksam för alla råd o tipsm.v.h fredde Citera
jens karlskrona Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Hur länge har akvariet varit igång?? Citera
f.tern Postat 22 januari 2006 Författare Postat 22 januari 2006 det har varit igång sedan slutet av maj 2005 Citera
Goranius Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Har du en effektiv skummare?Vad har du i karet, hur många fiskar, kg sten. Citera
f.tern Postat 22 januari 2006 Författare Postat 22 januari 2006 jag har en deltec 1250 skummare.jag har 70-80kg levandesten och3 st kirurger, 2 cromisar, 1 hök,1 sandsilare, 1 dvärgkejsare,1 kopparbandad pinsett,lite mjukkoraller ock stenkorallermellan 50 - 100 turbosniglargrov korallsand på botten med 2cmsom max tjocklek Citera
Ingvar Hellmalm Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Tag bort korallgruset och ersätt med ett tunt lager sand. Eller utöka till djupsand bädd som det är nu så är det varken eller och fungerar mest som en skitfälla. En djupsandsbädd måste vara minst 7,5 gärna 10 cm djup för att du skall få mikroaerophila förhållanden och därmed naturlig denitrifikation. Citera
uffe2 Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Vilka värden har du på nitrit, nitrat, phosfat, KH och PH ?tjenajag har lite problem med att få ner nitrat, nitrit och phosfat. jag matar så lite som jag kan, men så pas att djuren i karet mår bra.jag har ett phosfat filter med 500grrowaphos i med en 1000 liters pump som drar runt detta.jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång.jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden.ska jag köra med kol i ett filter kanske.jag är tacksam för alla råd o tipsm.v.h fredde Citera
Norberg Postat 22 januari 2006 Postat 22 januari 2006 Här är några saker som funkat för mig.Byt mer vatten! 5-10 % i veckan regelbundet.Se till att få bort så mycket detrius som möjligt vid vattenbytena.Kör aktivt kol regelbundet några ggr i månaden.Skölj ur all frusen mat i 3-4 vatten i en mugg innan du matar. Citera
Saltis Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 Har du tillräckligt med cirkulation?Hade du noll i dessa värden innan du satte i fisken?När du byter vatten är den fri från Phosfat,nitrat och nitrit? Citera
Halogen Postat 23 januari 2006 Postat 23 januari 2006 jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång.jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden.ska jag köra med kol i ett filter kanske.jag är tacksam för alla råd o tipsm.v.h freddeVad är det för nitritfilter? När det gäller nitrifikation, så är det bra cirkulation och syresättning som gäller!När det gäller denitrifikation så gäller det att skapa syrefria zoner, såsom DSB eller nitratreaktor./ Hälsingar Pär Citera
f.tern Postat 24 januari 2006 Författare Postat 24 januari 2006 jag har deltec nf509 och fhosfatfilter i samma storlekjag har en deltec 4040 från sump + en 1000l/h + en2000l/h i karet. alla värden var perfekta innan jag släpte ner fisk o koraller i karet.jag har 26grader i karetsalt 1,025kh 8,3magnesium 1410phosfat ca 0,1ph 8,2nitrit 0,1+nitrat ca 50strontion 4-6jag har en pump på 3000l/h som jag kan köra ner i karetsom bara ligger på en hylla. Citera
Halogen Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 Hej,Är nf509 ett nitratfilter med svavelkulor? Citera
Goranius Postat 24 januari 2006 Postat 24 januari 2006 det kan ta ett tag att få ner alla värden när karet är helt nytt, det hänger lite på vilken kvalité och skick som levande stenen har.Byt vattnet lite oftare så ska du se att värdena går ner.Hut gammalt är mediat i Phosfatfiltret? Citera
f.tern Postat 24 januari 2006 Författare Postat 24 januari 2006 nitratfilteret är med svavelkulor.mediat i phosfatfilteret är ca en månad gammalt,jag hade lite högre värde innan jag satte igång detså det är kanske tid att byta ut det.m.v.h fredde Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.