Postat 3 augusti 20178 Ă„r Mina koraller har mĂ„tt bra fram till nyligen , senaste typ tvĂ„ veckor. Alla vĂ€rden Ă€r bra Ca 450-440 Mg ca 1500 KH 7, nitratet lite högre Ă€n tidigare selifert mellan 5-10.Det jag har Ă€ndrat Ă€r att jag ville buffra upp KH sĂ„ jag har köpt Grotechs KH  och har Ă€ven köpt deras mineralsalter för osmos vatten , innan körde jag ren osmos vatten som jag fyllde pĂ„ med. Har Ă€ven höjt ljus styrkan pĂ„ min AI prime lampa till 80% pĂ„ blĂ„ ljusen  har haft 55 pĂ„ det vita ljuset Ă€ven pĂ„ Uv, rött 25 grönt 20.Nu till min frĂ„ga om man kan se pĂ„ bilderna dĂ€r det Ă€r en hysterix som blivit ljus i basen pĂ„ stammen men Ă€ven i mitten pĂ„ vissa Ă€v grenarna. Har Ă€ven en acro som jag tror Ă€r en valjda dock ej sĂ€ker dĂ€r topparna Ă€r ljus gula alla andra lps och en mjukkorall mĂ„r bra , har en acro hyachintus som ser bra ut. Kan det vara ljuset , eller brĂ€nt dem med tillsatserna eller svĂ€ngningen med KH dĂ€r jag vid första gĂ„ngen jag höjde den fick upp till 10 frĂ„n mina 7. Ser inga djur heller under dagen i allafall /Danijel Ăndrat 3 augusti 20178 Ă„r av Danijel
Postat 3 augusti 20178 Är Författare Ok Àr dem aktiva dagtid och ser man maskarna . Vad skall göras om det Àr maskar nÀr korallen sitter fast. Det har inte blivit vÀrre , peppar peppar.
Postat 4 augusti 20178 Ă„r 22 timmar sedan, Danijel sa: Ok Ă€r dem aktiva dagtid och ser man maskarna . Vad skall göras om det Ă€r maskar nĂ€r korallen sitter fast. Det har inte blivit vĂ€rre , peppar peppar. Har hört att man alltid inte ser maskarna tyvĂ€rrÂ
Postat 4 augusti 20178 Är Plattmaskar ger sig i regel pÄ acroporor och dÄ vid basen. De dÀr ser ut att vara svajigt KH eller nÄgot annat Àmne. Hur hÄller du KH kalcium och magnesium pÄ jÀmn nivÄ? Hur ser de vÀrdena ut? NÀringsvÀrden? Du rÄkar inte ha gjort ett tritontest eller liknande och har fÄtt utslag pÄ tungmetaller? Hade vÀldigt liknande problem nÀr jag hade ten och koppar.
Postat 4 augusti 20178 Är Om du haft svÀngning pÄ 3 enheter i KH har du nog boven dÀr. Det rimmar ocksÄ med att andra sps ser ok ut. Vissa tÄl en del svÀngningar andra tar mÄnader pÄ sig att reparera sig Àven vid mindre svÀngningar. /Mattias
Postat 4 augusti 20178 Ă„r Författare Med Mg gör jag ingenting dĂ„ det Ă€r stabilt och det verkar hĂ„lla i sig 1450-1500 och det rĂ€cker med battenbyten.Ăven KH hat varit stabilt runt 7 ville öka till runt 8 för att ha marginal. MĂ„ste ha doserat för mycket och KH gick upp till ca 10 om det ni Ă€r KH som spökar dem delar som Ă€r vita Ă€r dem döda eller kan dem Ă„terfĂ„ sin fĂ€rg , vad skall jag göra? /Danijel Ăndrat 4 augusti 20178 Ă„r av Danijel
Postat 4 augusti 20178 Är On du rÄkade dosera 3 dkh för snabbt Àr det troligen anledningen som @mekl sÀger. De vita kan fÄ ny vÀvnad med toden. LÄt det bara vara och hÄll kalcium o kh stabilt
Postat 5 augusti 20178 Ă„r Författare tack allihopa för era svar gĂ„r hĂ„lla koll pĂ„ ca och speciellt KH och i fortsĂ€ttningen vara försiktig nĂ€r jag doserar /DanijelÂ
Postat 22 november 20177 Ă„r On 2017-08-05 at 13:56, Danijel sa: tack allihopa för era svar gĂ„r hĂ„lla koll pĂ„ ca och speciellt KH och i fortsĂ€ttningen vara försiktig nĂ€r jag doserar /Danijel Hur gick det? Repade sig korallerna? Fick du behĂ„lla de med vita partier pĂ„?Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.