Mudar Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 F.o.m jag startade upp mitt kar för ca 7-8 mån och har magnesium värde för högt. Jag mäter med Redsea testkit och går varje gång 1480-1500 Vattnet har följande värde: Ph 8,2Kh 11,5No3 20-30Po4 0,04-0,08Ca 420-440Körmed Redsea pro salt Men jag fattar inte varför Mg är för högt, och inte förbrukas som den ska. Och vet inte vad kan det påverka med högt Mg, eller är det normalt och man behöver inte oroa dej för??? MvhMudde Citera
mcjagg Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Hej har du testat att ta prov på saltet när du blandat det så inte det är för mycket mg i Med vänliga hälsningar Citera
Mudar Postat 10 september 2017 Författare Postat 10 september 2017 Hej har du testat att ta prov på saltet när du blandat det så inte det är för mycket mg i Med vänliga hälsningar Nej, det har jag inte gjort.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
mcjagg Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Om du inte har tillsatt nåt i karet så borde det inte vara så högt testet är inte för gammalt du har inte möjlighet att testa med nåt annat test salifert kanske blanda ihop lite salt och testa det så inte där är mycket mg i saltet Citera
runstenen Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Det är saltet med 99% säkerhet. Red Sea Coral Pro ger höga värden. Som du även ser på ditt Kh. Byt salt så kommer det stabiliseras. Citera
Kimozabe Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Instämmer att det högst troligt är saltet. Har samma med Blue Treasure sps salt. Mvh Kim Citera
Mudar Postat 10 september 2017 Författare Postat 10 september 2017 Det är saltet med 99% säkerhet. Red Sea Coral Pro ger höga värden. Som du även ser på ditt Kh. Byt salt så kommer det stabiliseras.Kh har jag puffrat från 8,4 till 11,5.Men i båda fall har jag haft högt MgSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
mcjagg Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Hej 8.4kh är kanon varför ville du höja kh men som sagt så är det säkert saltet som är boven i dramat Citera
Mudar Postat 10 september 2017 Författare Postat 10 september 2017 Hej 8.4kh är kanon varför ville du höja kh men som sagt så är det säkert saltet som är boven i dramatHar en Alveopora som inte mått bra, då fick jag tips att höja KH enligt Redseas anvisningar.Och det har funkat bra faktiskt, då Alveoporan börjat återhämta sig.Men Mg har varit för högt iaf.Frågan är vad kan det vara för negativt påverkan med högt Mg?? Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
mcjagg Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Du kan få kalk utfällning i karet men det kommer att gå ner själv du kan även göra ett vattenbyte så snabbar du på det hela Citera
Mudar Postat 10 september 2017 Författare Postat 10 september 2017 Jag får testa vattnet när jag blandar saltet i, då får jag använda ett annat isfSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
KennethN Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 Red Sea har en tjänst (gratis) där man kan ange batch-numret (som finns på salthinken) och få tillbaka ett mail med mer exakta uppgifter om vad saltet ska innehålla. Se http://www.redseafish.com/my-batch/ 1 Citera
runstenen Postat 10 september 2017 Postat 10 september 2017 4 timmar sedan, Mudar sa: Har en Alveopora som inte mått bra, då fick jag tips att höja KH enligt Redseas anvisningar. Och det har funkat bra faktiskt, då Alveoporan börjat återhämta sig. Men Mg har varit för högt iaf. Frågan är vad kan det vara för negativt påverkan med högt Mg?? Skickat från min iPhone med Tapatalk Jag har hagt högt mg första året på kar som varit nystartade. Mätte allt som oftast 1500+/- under en tid. Aldrig märkt ngt negativt med det. Snarare tvärtom. Det kommer gå ner med tiden, och du kommer istället få dosera mg vad det lider om allt växer på. Tror inte du ska stirra dig blind på detta värde så länge det inte fortsätter att stiga. Spontant känns detta inte som orsaken till att din alveopora inte trivs. Hur ser övriga koraller / lps er ut ? Citera
Mudar Postat 11 september 2017 Författare Postat 11 september 2017 Nja, fungian och ephyllian har inte klarat sig.Men nu känns det bättreMed LpserSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.