Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hur styr man ph och kh om man använder balling för att tillsätta ca? Jag funderar på att skaffa en doserpump och köra med aqua medics 3 komponentslösning, men hur håller jag ph och kh jämt?

Om man kör reaktor och mixer fixas ju allt, ph av mixern och ca och kh av reaktorn, men vad gör ni som inte kör dessa?

Eller är det kanske lika bra att satsa på reaktor och mixer? Jag ska inte fylla karet med sps, men vill ha lite koraller framöver, tycker det verkar bli väldigt dyrt , men också krångligt med bådfe reaktor och mixer. Alternativet är kanske att börja med att skaffa mixer och buffra kh sepparat, eftersom jag till en början inte kommer ha så hög åtgång på ca?

Tack på förhand

Mattias

Postat

Jag kör Balling den manuella vägen, 250 ml per dag. Det är den takt jag har räknat ut för mitt kar för att hålla Ca och KH stabilt. Ph kan trots det variera, men då beror det snarare på mycket CO2 i vattnet och inte pga avsaknad av buffer. Kör du på med din doserpump!

Postat

Vargklo du kör med Tropic marines 3 olika vätskor va? Buffrar dem kh oxå?

Funderar på Grotechs tre kanalsdoserpump, men den är ju inte direkt gratis så jag vill gärna ha koll på vad behöver först, ska läsa på mer, men är vill gärna höra fler erfarenheter!

Postat

Jag använder IKS fyrkanalsdoseringspump men ångrar att jag inte köpte GroTechs. Nu är en av mina utgångar i IKS:en upptagen av doserpumpen. Annars fungerar det klockrent. kH och Ca kan variera +/- 1% på en månad men inte mer. Jag doserar bikarbonat, kalciumklorid och natriumkloridfritt salt 2 ggr/dygn (om du doserar fler gånger skiljer sig värdena ännu mindre). Har kört så ca 2 år och innan dess med manuell tillsättning av salterna. Du kan även tillföra mineraler och spårämnen direkt i flaskorna och dosera det tillsammans med salterna (Ballingpreparaten).

Rekommenderar metoden och byter aldrig vatten för att man får en otroligt jämn vattenkvalitet. Enda nackdelen är att jag måste fylla flaskorna var 8:e dag (3 x 1 liter). Men det tar bara 15 minuter. Skummar också så att salthalten håller sig jämn. Annars ökar salthalten sakta och man får kassera lite vatten då och då för att få jämn salthalt. Själv kompenserar jag detta automatiskt med lite våtare skumning och får tömma skummarkoppen 2 - 3 ggr/vecka i stället för en gång/vecka.

Postat
Vargklo du kör med Tropic marines 3 olika vätskor va? Buffrar dem kh oxå?

Funderar på Grotechs tre kanalsdoserpump, men den är ju inte direkt gratis så jag vill gärna ha koll på vad behöver först, ska läsa på mer, men är vill gärna höra fler erfarenheter!

Japp,

Jag kör med Tropic Marines Bio Calcium vätskor A, B och C, vilket är liktydligt med kalciumklorid, natriumvätekarbonat och natriumkloridfritt salt. Mycket praktiskt med kemikalier färdigt uppvägda i påsar (liquid refill), vilket är billigare än fördigblandat. Jag har också testat att köpa dessa kemikalier direkt (sälj bl.a. av Marinakvariet i lösvikt) och blandat ihop. Funkar finfint, mycket stabila värden. En gång i månaden har jag försiktigt justerat KH uppåt lite.

Jag vet många som använder Balling och jag har inte hört talas om någon som har haft problem med det. Om någon ändå skulle haft detta, så utmanar jag vederbörande att förklara sig noggrant.

Postat
Jag avråder från Ballings metod. Leder till krasch för eller senare. Om du inte har kunskap och tillgång till ett kemlab.

Nu är det inte första gången vi hört detta uttalande från dig Ingvar. Och det är inte första gången jag ifrågasätter dina osakliga påståenden som du kanske kommer ihåg. (Mac)

Vi är alla medvetna om att DU fick dick ditt akvarium att krascha med Balling, men detta betyder inte att metoden inte fungerar. Jag själv och många andra, både svenskar och tyskar har kört med denna metod längre tid utan att krascha våra akvarier. Personligen anser jag att det är ett billigt och smidigt sätt att hålla ordning på mina värden.

Det är stor skillnad att avråda med hänvisning till sina egna erfarenheter och att påstå att "det förr eller senare leder till krasch".

Du får hemskt gärna komma med SAKLIG FAKTA VARFÖR denna metod förr eller senare skulla leda till krasch.

(Detta inlägget är inte skrivet för att dra igång en sandlådediskussion.)

Postat
Nu är det inte första gången vi hört detta uttalande från dig Ingvar. Och det är inte första gången jag ifrågasätter dina osakliga påståenden som du kanske kommer ihåg. (Mac)

Vi är alla medvetna om att DU fick dick ditt akvarium att krascha med Balling, men detta betyder inte att metoden inte fungerar. Jag själv och många andra, både svenskar och tyskar har kört med denna metod längre tid utan att krascha våra akvarier. Personligen anser jag att det är ett billigt och smidigt sätt att hålla ordning på mina värden.

Det är stor skillnad att avråda med hänvisning till sina egna erfarenheter och att påstå att "det förr eller senare leder till krasch".

Du får hemskt gärna komma med SAKLIG FAKTA VARFÖR denna metod förr eller senare skulla leda till krasch.

(Detta inlägget är inte skrivet för att dra igång en sandlådediskussion.)

1) Svårt att analysera vad saltvatten innehåller.

2) lätt att få rubbning i mineralerna

3) vi känner inte till alla paramertar än

4) tillsatta mineraler innehåller flera föroreningar t.ex. tungmetaller och dessutom inte lika mycket skiljer sig från tillverkningomgångarna.

5) när det är lagom eller för mycket-för litet vet vi inte. Vi kolla ju mest Ca-halten och KH

6) saltet som vi använder när vi startar upp varierar väldigt mycket från tillverkare till tillverkare och även mellan olika leveranser.

7) rubbningar kan leda till RTN

8) metoden blir dessutom väldigt dyr i längden

9) av naturen är jag skepptisk till för mycket trickande med kemikalier. Det finns mycket som kan gå fel. Liten tuva själper ofta stort lass.

10) Jag vet ännu fler Tyskar och Svenskar där det inte har funkat. Alla kan inte ha tur. Dessutom är tidsfaktorn rellativ.

11) jag anser att man först bör veta vad som är naturligt och det vet man inte än många faktorer är okända (se Marine organic chemistry evolution,composition, interactins and chemistry Delta Institute for hydrobiological Research)

12) när man inte ens har grundläggande kunsskaper i vattenkemi så tycker jag det är fel att rekommendera metoden till nybörjare. Även om andra har god framgång.

Jag tycker att man istället skall rekomendera de grunläggande sakerna:

1) bra cikulation

2) bra ljus

3) levande sten

4) bra skummare

så får det andra komma senare.

Postat

Ingvar,en enkel fråga.Eftersom de nu e svårt att ha koll på alla parametrar,hur kan du då veta att de va Ballingmetoden som krashade ditt kar??? De kunde lika gjärna vara ngt.annat,vem vet?

Jag har kört metoden i 5 år,brorsan i 10 år,utan problem.Då använder vi Lantmännens fina calciumklorid(77%rent) vad resten är vete gudarna,men vi har mjuklandat hitills!!

Postat

OK, tack Ingvar nu vet vi vart du står i frågan. Nu får alla bilda sig en egen uppfattning om ni tycker att Ingvars uttalande är att ta på allvar eller inte.

Nu tycker jag vi försöker styra tillbaka tråden till dess ursprungliga ämne.

Hur styr man ph och kh om man använder balling för att tillsätta ca? Jag funderar på att skaffa en doserpump och köra med aqua medics 3 komponentslösning, men hur håller jag ph och kh jämt?

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter av metoden. Mitt Kh och Ph ligger stabilt inom de värden jag önskar utan några ytterliggare tillsatser.

Men det är nog svårt att ge ett generellt svar, alla akvarier beter sig olika. Kh kan man ju alltid buffra om man önskar.

Ps. Jag köper mina kemikalier från Marinakvariet och de har en hög renhet.

Postat

ok överlag låter det bra, ska försöka läsa på lite mer, har förträngt en hel del vattenkemi sedan förra saltkaret....

Kör nog med pulvertillsatser tills jag bestämt mig, men i dagsläget lutar det åt en grotech tre kanalsdoserpump och balling, förmodligen the "tropic marine way" åtminstone till en en början. Jag tycker ändå att detta låter som en smidigare lösning än både reaktor och mixer, dessutom blir det nog lite billigare (som student betyder det en del) även om grotechpumpen är relativt dyr.

Har ni fler åsikter så kom igen bara!

Mvh

Mattias

Postat
Ingvar,en enkel fråga.Eftersom de nu e svårt att ha koll på alla parametrar,hur kan du då veta att de va Ballingmetoden som krashade ditt kar??? De kunde lika gjärna vara ngt.annat,vem vet?

Jag har kört metoden i 5 år,brorsan i 10 år,utan problem.Då använder vi Lantmännens fina calciumklorid(77%rent) vad resten är vete gudarna,men vi har mjuklandat hitills!!

Överskott på klorid och K joner kanse mer som ej är annalyserat. Lantmännens innehåller bl.a. bly, Zn, Al, Mo och koppar men det mesta av det andra är Magnesiumklorid. Det är underbart vad organismerna kan anpassa sig. Ni gör väl en del vattenbyten?
Postat
OK, tack Ingvar nu vet vi vart du står i frågan. Nu får alla bilda sig en egen uppfattning om ni tycker att Ingvars uttalande är att ta på allvar eller inte.

Nu tycker jag vi försöker styra tillbaka tråden till dess ursprungliga ämne.

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter av metoden. Mitt Kh och Ph ligger stabilt inom de värden jag önskar utan några ytterliggare tillsatser.

Men det är nog svårt att ge ett generellt svar, alla akvarier beter sig olika. Kh kan man ju alltid buffra om man önskar.

Ps. Jag köper mina kemikalier från Marinakvariet och de har en hög renhet.

Du sa något vettigt att alla akvarier beter sig olika. Då har du förståt mina synpunkter. Vetenskapligt skall resultaten vara upprepningsbara.

Mina akvarievärden är också mycket stabila utan Balling.

Postat
ok överlag låter det bra, ska försöka läsa på lite mer, har förträngt en hel del vattenkemi sedan förra saltkaret....

Kör nog med pulvertillsatser tills jag bestämt mig, men i dagsläget lutar det åt en grotech tre kanalsdoserpump och balling, förmodligen the "tropic marine way" åtminstone till en en början. Jag tycker ändå att detta låter som en smidigare lösning än både reaktor och mixer, dessutom blir det nog lite billigare (som student betyder det en del) även om grotechpumpen är relativt dyr.

Har ni fler åsikter så kom igen bara!

Mvh

Mattias

Mitt råd är att köpa den kompletta doseringsanläggningen med rack (Depotständer), 3 kanalsdoseraren och Corall A, B och C. Har Racket själv och den är väl värd kostnaden. Ballingpreparaten köper man sedan i Tyskland för ca 1/10-del av priset. Har själv varit student.

Postat

Jag skulle nog råda dig om att köpa just GroTechs 3 kanals pump fast utan detta rack. Tycker du ska köpa till tre st. 5 eller 10 liters dunkar där du blandar till TM BioCalsium. En för respektive A, B, C. Då är det inte ofta man behöver fylla på. En påse skall blandas med 5 liter vatten, och det stora paketet TM BioCalsium innehåller två påsar av varje. Smidigt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...