Gå till innehåll

Kompensation för LS?


Datate

Rekommenderade inlägg

Sitter å funderar lite på en sak som jag läst några gånger här på SVG.

Det har påståtts att man, genom att använda Nitratfilter, kan dra ner på mängden LS utan att få sämmre vattenkvalite. Är detta korrekt?

Har för avsikt att (innom en nära...eller fjärran, framtid) starta ett 420L möbelkar med saltvatten. Då jag inte kommer ha sump så har jag spanat en himla massa på AquaMedics "closed system" nitratfilter, som kan stå i ett av skåpen under akvariemöbeln. Det som kallas AM 1000L (på pwss).

Tanken är att karet inte skall se ut som en stenhög, utan snarare som ett grottsystem där man kan se bakgrunden mer eller mindre genom LS-formationen. Med andra ord...vill inte ha för mycket LS i karet....40-60kg max i 420L.

Frågan är ju då om det går att kompensera XX antal kg LS med ett inkört Nitratfilter. Saken är ju även den att 20kg LS kostar lika mycket som filtret, så det är väl ungefär vad det borde klara av för att det även skall bli ekonomiskt gångbart.

Satsar hellre 2200kr på ett nitratfilter än på LS, såvida det inte krävs för att det skall bli snyggt. Köper då hellre ett filter å sen XX antal kilo torkad sten i snygga formationer.

Men som sagt...skulle det vara en fullt fungerande lösning, eller skulle man förlora mycket i vattenkvalité?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...