Kimozabe Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 (ändrat) Har vänt och vridit på hur jag bäst täcker väggen ovanför mitt karantän. Det är 240l, 1200*400*500 i 8mm glas med monterad förstärkning (antagligen överkurs). Är inne på att få kapat en glasskiva 1200*400-450 hög i 8mm glas. Lägga nån distans mellan akvariet och skyddsglas för att sedan lägga silikon mot mina ”vinklar” som är till belysningen (markerat med rött). Avsluta med att fylla mellanrummet akvarie/skyddsglas med akvariesilikon. Hade helst kört med plexiglas men silikon fäster väl inte, för fet yta. Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord men vete tusan om det gäller i mitt fall Fråga om ni inte är med så får jag försöka förklara tydligare. Mvh Kim Ändrat 10 december 2017 av Kimozabe Citera
Kimozabe Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 Hittade något på nätet om att silikon är frätande på metall. Om det blir ovanstående lösning, kan det då innebära att silikonen fräter igenom färg och epoxi? Mvh Kim Citera
mcjagg Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 Hej det att slicon fräter på metall har jag aldrig hört har använt silicon på metall massor och aldrig sett att det fräter mvh Citera
Kimozabe Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 @mcjagg När jag googlade så hamnade jag bl.a. på ett bilforum och där var det flera som menade på att ättiksyran i silikon kunde ta hårt på lack och orsaka rostangrepp. Men då är det kanske ingen större fara. Citera
mcjagg Postat 10 december 2017 Postat 10 december 2017 Jo ättika kan fräta men det är ju så att när siliconet har torkat så finns det inte nån ättika kvar Citera
Kimozabe Postat 11 december 2017 Författare Postat 11 december 2017 Nä precis, dom menade att det var just under härdtiden som skadan skedde. Ska höra mig för, finns ju utan ättika Citera
Kimozabe Postat 11 december 2017 Författare Postat 11 december 2017 Frågade på färgavdelningen på Hornbach och dom bekräftade att silikon med ättika kan påverka lacken på benställningen. Får leta upp vit silikon utan ättika. Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 11 december 2017 Författare Postat 11 december 2017 Sikasil c är utan ättika. Kanske bäst att skriva till dom o fråga hur pass den tar på lacken. Mvh Kim Citera
RobbanF Postat 12 december 2017 Postat 12 december 2017 Sikasil c är vanligt byggsilicon som används vid byggnation och skall inte skada lacken. Generellt är det ändast glas/akvarie silicon som innehåller ättika. Ättikans uppgift är att etsa fast i glaset därav frätande ämne på annat än glas. Byggsilicon innehåller även antimögelmedel av olika slag, det får man se till att inte få i akvariet. MVH Robban Citera
danne031 Postat 12 december 2017 Postat 12 december 2017 Är du nojig över att skvätta vatten på väggen eller varför denna något udda lösning? En skiva akryl och genomgående skruv/mutter kan vara något annars. Eller varför inte skruva akrylen rätt på väggen kanske. Citera
Kimozabe Postat 13 december 2017 Författare Postat 13 december 2017 Tack så mycket @RobbanF, nä....kommer inte vara i kontakt med vatten. Tänkte mer om där frigöra något som via luft kan tas upp av vattnet. @danne031 stämmer. Vill inte ha saltstänk etc på väggen. Tanken är att hela skåpet under mitt stora akvarium skall tätas med något så jag inte får ett fuktproblem bakom akvariet. Där av måste jag hitta något som fungerar på lackningen utan att orsaka skador. Mvh Kim Citera
danne031 Postat 13 december 2017 Postat 13 december 2017 Kan det inte vara idé med akryl då? Två skruv i överkant sen hänger den fritt, lite osäker på måtten på t.ex. Biltema men det du behöver känns tämligen säkert att de har. Citera
Kimozabe Postat 13 december 2017 Författare Postat 13 december 2017 @danne031 absolut, var väldigt nära att handla akryl men tyckte den kändes sladdrig. Ska kolla bauhaus då dom har tjockare än 3mm. Mvh Kim 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.