Gå till innehåll

Förslag på Ph mätare?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Vill du ha en billig Ph mätare som är busenkel att kalibrera så köp dig en från american marine 99,98€ på aquaristic.net. Den går visserligen på 9 volts batteri men är billig och bra. Köpte en själv när jag behövde en ph mätare till och den är prisvärd

284010.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen,

Ska kolla upp detta....en fundering bara. Det finns liknande instrument med en temp.prob också, kompenserar dessa för temperaturvariationer som kan påverka resultatet av ph mätningen?

Eller har jag fåt detta om bakfoten?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena pär.. nej har inga sånna saker.. e lite inne på en IKS. men ja tror inte ja behöver nån igentligen. man märker ju ganska fort om de e nått som inte står rätt till.. MEN de e ju lite ballt :)

Hej Patric,

Jo det är sant, man betalar gärna lite extra om det ser "flaschigt" ut. Men en digital ph mätare är nog inte så dumt, det är ju trots allt en av de viktigaste parametrarna, när allting rullar och går, så jag kollar vidare.

Förutom de förslag jag fått så har jag hittat några ph mätare i lite olika prisklasser.

En på www.alega.se som kan mäta ph, syre,konduktivitet,temp samt loggning via en dator via RS232. Finns en billgare också , lika svärds för runt tusingen. Sen hittade jag en del på www.sagitta.se, som har en variant som mäter redox också. Men det är lite dyrare prylar, runt 3500:-.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena pär.. nej har inga sånna saker.. e lite inne på en IKS. men ja tror inte ja behöver nån igentligen. man märker ju ganska fort om de e nått som inte står rätt till.. MEN de e ju lite ballt :)

En ph mätare är inte ballt utan en mycket viktig apparatur som man bör ha den går före det mesta och bör finnas hos varje reefer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ph mätare är inte ballt utan en mycket viktig apparatur som man bör ha den går före det mesta och bör finnas hos varje reefer.

Hej Jörgen,

Jag tror Patric menar IKS specifikt, och det kan jag hålla med om. Att det kanske är att skjuta över målet, men att det är rätt coolt. Däremot en kontinuerlig ph-mätning ser jag mer och mer som ett måste och det blir mycket enklare, än att hålla på med test-kit.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ni har säkert rätt.. men när ni ser på era PH digatala mätare att nått e snett. så kan man ju se det på korallerna lika snabbt.. å va gör man åt de? byter vatten å hoppas på att allt går bra.. + plockar fram sitt analoga testkit å ser att de ligger inom ramarna..

eller menar ni att man hinner fixa till PH innan nått händer ifall man har en digital mätare online hela tiden??

e det inte bara flaschit??

ja vill iof ha en.. så hacka inte nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag upplevt är att pH visar långsiktiga svängningar. Redoxvärdet visar kortsiktiga. När jag matar fiskarna så sjunker redoxen inom någon minut. Tycker att båda är bra att ha. En IKS eller motsvarande rekommenderas.

varför..?? igentligen..

de e ju till 90% flasch.. allt som den visar kan man ju ändå se i karet.. kanske inte samma minut. men iaf dagen efter..

å lösningen e ju den samma.. vattenbyte.. ellr hur??

har men en som visar värdena hela tiden blir man ju hur nojjig som helst när värdena svänger massor bara vid utfodring..

säger de igen,ja ska ha en egen IKS.. bara för att de e flashigt.. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medic har både en PH-computer och en PH-controller som funkar väldigt bra. Kör själv med PH computern och är jätte nöjd med den. Nyttjar den visserligen inte fullt ut eftersom jag inte kör med kalkreaktor, men bra är den och lätt att kalibrera. Tycker det är skönt att kunna se PH värdet hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en iks så kan du övervaka PH svängningar över dygnet och anpassa kalkreaktorns drift efter detta tillexempel. Man kan ju naturligtvis gå upp på natten och mäta, men det kan ju bli lite jobbigt i längden;). Det är ju svårt att se på djuren att det är en PH drop på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen:

Ja man kan styra kalkreaktorn eller kalkmixer med en IKS.

Man sätter ett värde som man vill ha i kalkreaktorn så sköter IKS:en detta själv med att sätta på Magnetventilen.

Har man en extra Ph mätare kopplad till IKS.en och som visar vad man har i karet så kan man sammköra dessa två och på så sätt få en stabilare Ph i karet.

Har läst detta iallafall men vet ej hur det funkar i praktiken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halogen:

Ja man kan styra kalkreaktorn eller kalkmixer med en IKS.

Man sätter ett värde som man vill ha i kalkreaktorn så sköter IKS:en detta själv med att sätta på Magnetventilen.

Har man en extra Ph mätare kopplad till IKS.en och som visar vad man har i karet så kan man sammköra dessa två och på så sätt få en stabilare Ph i karet.

Har läst detta iallafall men vet ej hur det funkar i praktiken

OK, låter väldigt smidigt & praktiskt. Jag ska kolla vidare, så får vi se vad det blir. Det handlar ju alltid om en avvägning mellan pris och funktionalitet.

Finns det någon i Sverige som säljer IKS?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...