Ripzone Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Hej! Håller på att bygga en sump. Sumpen är L60*D30*H30 Har gjort en ritning på hur jag tänker att den ska se ut! Tacksam för ändring, råd, eller om det funkar så här. Med vänliga hälsningar Niklas. Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Hej facket där överriningröret går ner ni gjort en bubbelfälla där det glaset till vänster har ingen funktion den kan du ta bort mvh Citera
MichaelE Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Du vill inte ge dig möjligheten att ha ett refugium i sumpen tros?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Frank! Är detta bättre eller har du något tips på hur jag kan göra annorlunda? Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Michael! jo absolut, jag har aldrig haft det tidigare, har inte så mycket utrymme för refugium i sumpen. Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 (ändrat) 57 minuter sedan, Ripzone sa: Frank! Är detta bättre eller har du något tips på hur jag kan göra annorlunda? Hej jag kan inte se nån ändring föresten hur hade du tänkt det där filtret ska vara efter filtersocka jag tror inte du behöver det filtret filtersocka tar skiten från vattnet det räcke plockar du bort det så har du mer plats till reaktor och annan utrustning nu såg att du strukit över det japp så menar jag Ändrat 22 januari 2018 av mcjagg Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Tack för hjälpen Frank! Vad tror du om detta? Eller så har jag bara en bubbelfälla vid returpumpen och tar bort filter helt som du skrev, räcker det med en skiva vid filtersockan? Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Hej jag kan inte se nån ändring föresten hur hade du tänkt det där filtret ska vara efter filtersocka jag tror inte du behöver det filtret filtersocka tar skiten från vattnet det räcke plockar du bort det så har du mer plats till reaktor och annan utrustning nu såg att du strukit över det japp så menar jagHär är en bild på min sump det behöver inte vara överarbetatMvhSkickat från min Lenovo K10e70 via Tapatalk Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Okej! Tack för bilden! Tror jag hänger med på hur du har det! Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 4 minuter sedan, Ripzone sa: Tack för hjälpen Frank! Vad tror du om detta? Eller så har jag bara en bubbelfälla vid returpumpen och tar bort filter helt som du skrev, räcker det med en skiva vid filtersockan? Hej om du tittar på min bild så har jag endast en bubbelfälla vid returpumpen det behövs inte mer sen har ett refugium till höger det är en akryllåda min sump är på 200l Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Då gör jag som på bild 1, tar bort första skivan vid filter sockan och eventuellt flyttar filter delen innan Retur pumpen, om jag inte tar bort filtret helt och har en bubbelfälla där istället, eller gör om filtret till ett litet refugium? Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Ok att ha en bubbelfälla innan skummaren är helt onödigt vad hade du tänkt att ha för filter i filterfacket Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Vad tror du om detta? Om jag har filter, tänkte jag Siporax, eller vanlig blå filtermatta, kommer ha aktivkoll i strumpa också. Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Ja ser bättre ut jag hade tagit bort glasbiten som är vid överriningsröret den bilden med refugium är bra skulle du inte ha ett refugium så kan du använda facket till reaktor Citera
mcjagg Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Sen en sak till bubbelfällan vit returpumpen ska vara tvärtom glaset till vänster ska en mellanrum längst ner och det andra ska gå helt ner Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Okej, sumpen är inte så¨stor, bara B60*D30*H30 Tänker att Returfacket kommer vara 11cm brett och 30 djupt, från skummare till filter delen är det 15 cm brett Tänkte mig något sånt här! Citera
Datzun Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 En tanke: det kan vara bra att ha extra plats för skummare, rätt vad det är ska man byta skummare och man går gärna och fluktar på maskiner som är fetare än man har nu. Citera
Ripzone Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Ja det är sant, jag har en ny deltec skummare som är lite väl stor för denna sumpen, men att det går. jag tänkte att jag gör som på skissen här, då utökar jag retur facket och har större fack vid skummare där jag eventuellt ha någon form av reaktor eller liknande! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.