Rameau Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Jag har då köpt Red Sea IODINE+ och på den står det att man kan dosera 1ml per 10ml av Rea Sea Foundation Calcium+ Men jag använder inte Red Sea's balling salter utan fauna marin's, så är det det någon som vet om koncentrationen av calcium skiljer sig nämnvärt mellan de olika fabrikaten? Citera
BatmanGefle Postat 22 januari 2018 Postat 22 januari 2018 Är det inte lite lattjo (av dem) att basera doseringen av jod på åtgången av kalcium? T ex om du har ett refugium så kommer ju det ta upp avsevärt mycket mer jod och då skevar det ju direkt! Citera
Rameau Postat 22 januari 2018 Författare Postat 22 januari 2018 Jo det är det väl det.. rekommendationen är väl just om man kör deras koncept, och inte testar sig fram till doseringen, men eftersom iodinetester ska vara skit så tänkte jag att det var något att gå på, så får man väl se på tritonlabresultat hur man ligger till. Citera
BatmanGefle Postat 23 januari 2018 Postat 23 januari 2018 Gissar att Tritontest är det som du får förlita dig på jag med.Sen start-doseringen blir väl en höftning, om du inte kan hitta "x ml höjer kalcium y ppm i z liter vatten" på både Red Sea och AF så du kan räkna ut "rätt" dosering...Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.