Gå till innehåll

överrinningslåda!


joney

Rekommenderade inlägg

eftersom jag aldrig haft sump eller borrat så fattar jag inte mycket av sånt här:snurrig:

finns det några bilder nånstans med nån som har detta inkopplat så man kan se... jag antar att man drar rör ner från boxen till sumpen och sen ett retur rör därifrån upp till karet igen.. rätt ? vilken pump skulle i så fall passa som retur?

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag antar att man drar rör ner från boxen till sumpen och sen ett retur rör därifrån upp till karet igen.. rätt ? vilken pump skulle i så fall passa som retur?

mvh

Japp det är så rätt.

När jag körde denna varianten så hadde jag en Eheim 1200L/h upp igen de vatten jag ej ville ha upp körde jag en bypass igen till sumpen.

Man får ställa in lite efter hur det blir kör man för mycket vatten upp igen så kanske den ej hinner svälja/rinna tillbaka igen å man har en översvämmning i karet.

Allt skall liksom klaffa

både i karet, ner via ytavrinningen och vattnet som tillför returpumpen så denna ej går torr/tomme

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det är så rätt.

När jag körde denna varianten så hadde jag en Eheim 1200L/h upp igen de vatten jag ej ville ha upp körde jag en bypass igen till sumpen.

Man får ställa in lite efter hur det blir kör man för mycket vatten upp igen så kanske den ej hinner svälja/rinna tillbaka igen å man har en översvämmning i karet.

Allt skall liksom klaffa

både i karet, ner via ytavrinningen och vattnet som tillför returpumpen så denna ej går torr/tomme

varför slutade du med denna metoden..mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag beställde ett nytt akvarium som var botten borrat men är nog på G att dra in en ytavrinning i mitt nuvarande akvarium och ha en extern sump vid sidan av karet vid golvet

Har beställt acrylskivor och lim så skall limma ihop en.

Blir säkert ej så billigt men har lite plats brist där jag vill ha den så måste bygga en själv då jag ej hittat någon färdig som bara är 12cm bred

Djup höjd spelar ingen roll på det utrymmet jag har

Funderar dock om detta räcker eller om det blir för lite med 12cm bred box. Mellan skivorna hadde jag tänk att det skall vara 1,5-2cm så det borde räcka till med flödet. Är bara intresserad av ett flöde på max ca 1500L/h

post-736-14468912483531_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Är det någon som vet vad det är fär skillnad mellan Schuran Flowboxen 2000/LH och Aqua Medic 2500L/H ? låter schuranen mer eller sämre prestation ? eller något annat som gör den ena mer prisvärd en den andra ? för priskillnaden är rätt så stor tänkte kolla fall prestations förmågan var lika stor eller kvaliten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...