Laserbengan Postat 6 februari 2006 Postat 6 februari 2006 Bytte just ut mina BLV 10000k mot Coralvue Reeflux 10000k efter ett och etthalvt års drift(för länge)Dock är jag inte nöjd med ljuset. Det har en rosalila ton. Vissa färger återges dåligt medan andra mer än tidigare.Det känns som att lampan har ett ojänt spektrum. Har sett denna nyans på andra lampor också.BLVerna hade ett mer kritvitt ljus när dom var nya. Det gillade jag bättre......Kanske kan man sätta en 20000k lampa i mitten för att jämna ut spektrumet? eller nåt lysrör med annan ton?/bengt. Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Någon som vet om en lampa med högt CRI (color rending index)? För akvariebruk.Tycker trotts att färgtemperaturen kan vara samma så är skenet olika på olika lampor.Funderar annars på short arc metallhalogen för teater och studio. typ Osram HSD250/80den är på 7800K ,och 3000h brinntid, 17000lumen. Är inte så hemma på lampor men känner att jag är ganska kräsen vad gäller skenet.Teaterlampor har högt CRI för att färger skall återges korrekt. Short arc lampor har högre arbetstryck och temperatur och därmed mindre "spikar" i sitt ljusspektrum. Dock kortare livslängd. Citera
GustavF Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 Kan du inte bara köpa en BLV igen om du gillade den? Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Jo den är skaplig , men det är väl det här att det är kul att experimentera och hela tiden bli lite bättre! Lite som Hi Fi ungefär Citera
Guest lysröret Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 bästa färgåtergivningen får man av osrams HQI/Daylight. 6000K och RA[cri] 90. Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Tack! Såg just din bedömning av lampan!.Den och rejält med båljus för att kompensera det låga kelvintalet skulle nog vara helt OK. Skall testa!Den har tydligen en kortare livslängd?? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 Jag gillar Coralvue 14000K, dessutom gör korallerna det. Det finns inga gula typ Osram 6500K i tropikerna även om vår ögon tycket annorlunda. Coralvue 14 0ch 20 skall ha en effektiv brintid på 12000 tim. mina går på 2 året nu utan att ha förändrat ljuset. Har du elektroniska ballaster? Citera
Guest lysröret Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 nja, det var nog förr den hade det kortare livslängd. idagsläget är den ju förbättrad med andra halider och tungmetaller. första lampan kom för över 20 år sedan så den har förbättrats flertalet gånger.livslängd i genomsnitt för MT[metallhalogen, tubformad] 250 & 400wlivslängd i genomsnitt för MD[MH Double ended] 70w.Annars rekomenderar jag BLV's ljuskällor, de har kvalitet på ljuset. CoralVue's lampor bygger på ett annat tryck i bägaren som gör att ljuset produceras i 3 el. 4 spikar. BLV's och Osrams Daylight har ett jämt spektrum utan spikar vilket ger förhöjd färgåtergivning.CoralVue är bra, men inte bäst. man får vad man betalar för, lite sämre färgåtergivning alltså. Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Ja att finna den optimala lampan är svårt! Kan tro att 14000K är mer blå. Jag har en standard Bresslein amatur med järn reaktorer. Skulle tro att de elektroniska reglerar strömmen aktivt och på så sätt håller färgen bättre över lampans hela liv. Mina BLV var bra men lite gula faktiskt. Vet inte hur jag skall göra ,kanske sälja Reefluxarna till någon som gillar det ljuset, ..........de har bara gått 16 timmar tills idag! Citera
Guest lysröret Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 Ja att finna den optimala lampan är svårt! Kan tro att 14000K är mer blå. Jag har en standard Bresslein amatur med järn reaktorer. Skulle tro att de elektroniska reglerar strömmen aktivt och på så sätt håller färgen bättre över lampans hela liv. Mina BLV var bra men lite gula faktiskt. Vet inte hur jag skall göra ,kanske sälja Reefluxarna till någon som gillar det ljuset, ..........de har bara gått 16 timmar tills idag!osram har annars en ljusblå MT lampa på 400w och den kan rekomenderas, även om färgåtergivningen ligger på samma nivå som coralvue. Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Ljusblå?? Vilket kelvintal? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 8 februari 2006 Postat 8 februari 2006 Det är en mycket svår kompromiss med ljus. Om du dyker djupare än 3 m på vilket rev som helt så går allt i blått och under 10 m djup så måste du använda ficklampa för att se färgerna. Koraller och andra djur är anpassade för detta ljus dock inte våra ögon. Många grant färgade fiskar som vi tycker, har i denna belysning ett perfekt kamoflarge blir nästa osynliga mot bakgrunden. En röd fisk blir nästan svart och kan lätt gömma sig mot bakgrunden. Jag har försökt att göra så. Metallhalogen 14000K + 20000K samt komplement med dagsljus rör (svag belysning) Detta komplement är inte till för korallerna utan för att våra ögon skall se och tycka det är vackert. Det behövs inte så starka lysrör jag har bara 3st 54W T5 över mitt 3000l kar. I stora ofentliga kar gör man likadant. Använder ofta 1000 eller 2000W 20000K lampor och kompleterar för betraktarnas ögon ofdta med vanliga halogenspottlights. Optimum av resorbans har zooancellerna runt 420 Ångström. Citera
Laserbengan Postat 8 februari 2006 Författare Postat 8 februari 2006 Ja att köra väldigt blått och hotta upp med halogenspottar låter intressant. då kan man ju experimentera med ljussättningen. Zoxanthellerna är ju mest anpassade för ett blått ljus. Dessutom blir flourecensen i korallerna tydligare med mycket blått. Citera
Guest lysröret Postat 9 februari 2006 Postat 9 februari 2006 kelvintal framgår inte, bara att den är ljusblå-blå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.