Gå till innehåll

Coralvue.


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Bytte just ut mina BLV 10000k mot Coralvue Reeflux 10000k efter ett och etthalvt års drift(för länge)

Dock är jag inte nöjd med ljuset. Det har en rosalila ton. Vissa färger återges dåligt medan andra mer än tidigare.

Det känns som att lampan har ett ojänt spektrum. Har sett denna nyans på andra lampor också.

BLVerna hade ett mer kritvitt ljus när dom var nya. Det gillade jag bättre......

Kanske kan man sätta en 20000k lampa i mitten för att jämna ut spektrumet? eller nåt lysrör med annan ton?

/bengt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet om en lampa med högt CRI (color rending index)? För akvariebruk.

Tycker trotts att färgtemperaturen kan vara samma så är skenet olika på olika lampor.

Funderar annars på short arc metallhalogen för teater och studio. typ Osram HSD250/80

den är på 7800K ,och 3000h brinntid, 17000lumen. Är inte så hemma på lampor men känner att jag är ganska kräsen vad gäller skenet.

Teaterlampor har högt CRI för att färger skall återges korrekt. Short arc lampor har högre arbetstryck och temperatur och därmed mindre "spikar" i sitt ljusspektrum. Dock kortare livslängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nja, det var nog förr den hade det kortare livslängd. idagsläget är den ju förbättrad med andra halider och tungmetaller. första lampan kom för över 20 år sedan så den har förbättrats flertalet gånger.

livslängd i genomsnitt för MT[metallhalogen, tubformad] 250 & 400w

cz_ecz_030.asp?bildId=39174&Path=grafik%5Cothergraphics%5C&res=midres&typ=jpg

livslängd i genomsnitt för MD[MH Double ended] 70w.cz_ecz_030.asp?bildId=39211&Path=grafik%5Cothergraphics%5C&res=midres&typ=jpg

Annars rekomenderar jag BLV's ljuskällor, de har kvalitet på ljuset. CoralVue's lampor bygger på ett annat tryck i bägaren som gör att ljuset produceras i 3 el. 4 spikar. BLV's och Osrams Daylight har ett jämt spektrum utan spikar vilket ger förhöjd färgåtergivning.

CoralVue är bra, men inte bäst. man får vad man betalar för, lite sämre färgåtergivning alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att finna den optimala lampan är svårt! Kan tro att 14000K är mer blå. Jag har en standard Bresslein amatur med järn reaktorer. Skulle tro att de elektroniska reglerar strömmen aktivt och på så sätt håller färgen bättre över lampans hela liv. Mina BLV var bra men lite gula faktiskt. Vet inte hur jag skall göra ,kanske sälja Reefluxarna till någon som gillar det ljuset, ..........de har bara gått 16 timmar tills idag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Ja att finna den optimala lampan är svårt! Kan tro att 14000K är mer blå. Jag har en standard Bresslein amatur med järn reaktorer. Skulle tro att de elektroniska reglerar strömmen aktivt och på så sätt håller färgen bättre över lampans hela liv. Mina BLV var bra men lite gula faktiskt. Vet inte hur jag skall göra ,kanske sälja Reefluxarna till någon som gillar det ljuset, ..........de har bara gått 16 timmar tills idag!

osram har annars en ljusblå MT lampa på 400w och den kan rekomenderas, även om färgåtergivningen ligger på samma nivå som coralvue.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en mycket svår kompromiss med ljus. Om du dyker djupare än 3 m på vilket rev som helt så går allt i blått och under 10 m djup så måste du använda ficklampa för att se färgerna. Koraller och andra djur är anpassade för detta ljus dock inte våra ögon. Många grant färgade fiskar som vi tycker, har i denna belysning ett perfekt kamoflarge blir nästa osynliga mot bakgrunden. En röd fisk blir nästan svart och kan lätt gömma sig mot bakgrunden. Jag har försökt att göra så. Metallhalogen 14000K + 20000K samt komplement med dagsljus rör (svag belysning) Detta komplement är inte till för korallerna utan för att våra ögon skall se och tycka det är vackert. Det behövs inte så starka lysrör jag har bara 3st 54W T5 över mitt 3000l kar. I stora ofentliga kar gör man likadant. Använder ofta 1000 eller 2000W 20000K lampor och kompleterar för betraktarnas ögon ofdta med vanliga halogenspottlights. Optimum av resorbans har zooancellerna runt 420 Ångström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...