rickard81 Postat 29 april 2018 Postat 29 april 2018 Kom hem igår och upptäckte att pumpen hade stannat, skruva isär skummaren och rengjorde pumpen vilket hjälpte då pumpen starta. Skruva ihop skummaren igen och nu går pumpen men låter nått fruktansvärt istället. Skrivit isär den igen men ser ingen konstigt iaf nån som har nått tips? Citera
greger Postat 2 maj 2018 Postat 2 maj 2018 Låter illa, hur? vilken pump styrbar eller 230Volt Skramlar den, så har du väl slarvat bort någon bussning ... skriker den kan det vara ett lager som "skurit" Vibrerar den - vanligen skit i nål-impeller, typ snäckskal "moppe-varvar" (upp och ner i varval) defekt motorlindning (endast 230volt-pump) Citera
rickard81 Postat 2 maj 2018 Författare Postat 2 maj 2018 Låter illa, hur? vilken pump styrbar eller 230Volt Skramlar den, så har du väl slarvat bort någon bussning ... skriker den kan det vara ett lager som "skurit" Vibrerar den - vanligen skit i nål-impeller, typ snäckskal "moppe-varvar" (upp och ner i varval) defekt motorlindning (endast 230volt-pump)De är en 230v pump. Skulle säga att den vibrerar. Har låtit den ligga i ett ättikbad och rengjort den noggrant.Ska ta isär den igen imorgon, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Börja som sagt med att pumpen hade stannat helt.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
greger Postat 3 maj 2018 Postat 3 maj 2018 Det sitter en bussning i botten på hålet där du stoppar in impellern, ca 10mm i diam, det andra lagret sitter i skivan mellan nålhjulet och magneten - kolla att det snurrar lätt. Om det är en keramisk axel (inte metall) så kolla efter skador på axeln. Sedan är det viktigt att det inte fattas pinnar i nålhjulet eller att det inte fastnat sten eller snäckskal. Om det är en lindning i motorhuset som pajat, så brukar pumpen inte gå för fullt alternativt bara vibrera eller att den går upp och ner i varvtal Citera
rickard81 Postat 3 maj 2018 Författare Postat 3 maj 2018 Det sitter en bussning i botten på hålet där du stoppar in impellern, ca 10mm i diam, det andra lagret sitter i skivan mellan nålhjulet och magneten - kolla att det snurrar lätt. Om det är en keramisk axel (inte metall) så kolla efter skador på axeln. Sedan är det viktigt att det inte fattas pinnar i nålhjulet eller att det inte fastnat sten eller snäckskal. Om det är en lindning i motorhuset som pajat, så brukar pumpen inte gå för fullt alternativt bara vibrera eller att den går upp och ner i varvtalHar kollat bussningar och dom är åker och impellern snurrar lätt.Axel är av metall och nålhjulet är helt och inga snäckor .Nu när jag jag startar den så låter de nig lite som den hackar och pumpen verkar inte orka fylla hela kammaren med vatten. Känns som pumpen är paj dåSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
greger Postat 3 maj 2018 Postat 3 maj 2018 Låter som om det är en motorlindning, tyvärr - skicka till Royal exklusiv för rep Citera
rickard81 Postat 3 maj 2018 Författare Postat 3 maj 2018 Låter som om det är en motorlindning, tyvärr - skicka till Royal exklusiv för repOkej så man kan skicka in dom för reparation, ska kolla vad de kommer kosta. Köpte mig en begagnad Nyos skummare som jag kan ha under tiden. Tack för all hjälp Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
greger Postat 3 maj 2018 Postat 3 maj 2018 Om det inte hänt nåt speciellt med priserna, så tror jag det där rör sig om 1500 mellan tummen och pekfingret ' Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.