Kimozabe Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Har bara lite kvar att fylla i mitt akvarium och det sista kommer jag vänta med tills jag fått sumpen. Jag har redan nu börjat hälla salt i akvariet och tänkte dra igång med startbakterier. Ska tillägga att jag börjar med ”död” sten. Frågan är om Tetra Bactozym är en startbakterie? Detta har jag tillgång till i tex Hornbach medans jag måste beställa tex Special Blend (tillverkare har jag glömt) från internet. Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 24 maj 2018 Författare Postat 24 maj 2018 Taggar dig @Lasse för jag har för mig att du/vi skrivit lite om Bactozym tidigare men vet inte om det bara är en hjälp i starten eller en regelrätt startbakterie (vet faktiskt inte exakt vad skillnaden skulle vara)....allt räknas kanske som startbakterier? Mvh Kim Citera
Lasse Postat 24 maj 2018 Postat 24 maj 2018 Nej - Bactozym är ingen startbakterie - det är istället bakteriella enzymer, organiska ämnen och kolloider som skall göra det nyblandade vattnet lite snällare mot fiskens slemskikt. Kan ersättas med att använda lite begagnat vatten från ett annat väl fungerande akvarium. Jag har använt det när jag startat direkt med enbart nyblandat vatten. Vil du ha startbakterier så har jag alltid använt Sera Nitriveck. de säger själva att det är för sötvatten men det har alltid fungerat för mig. Men jag ger den rekommenderade startdosen (20 ml per 100 liter) varje dag för tre veckor. MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 24 maj 2018 Författare Postat 24 maj 2018 Aha, tack för svaret Lasse. Vet inte vad bakteriella enzymer innebär så passar på att fråga vidare. Är Bactozym något som med fördel kan läggas i min korallkarantän vid vattenbyte eller det tillför inget direkt positivt? Kanske bättre att ha i en levande sten för att bibehålla bakteriekultur/bra miljö i karantänen där det endast finns 2 streamers? Tänker att det blir stabilare än som att bakterierna bara är i vattnet....kanske inte ens är logiskt tänkt Mvh Kkm Citera
Lasse Postat 25 maj 2018 Postat 25 maj 2018 För mig är Bactozym användbart vid nystart med rent och nytt blandat saltvatten. Det är en ren kemisk blandning. Så fort ett akvarium har genomgått de första veckorna innehåller vattnet tillräckligt av de här ämnena som egentligen bara är restprodukter av biologisk aktivitet. De gör vattnet mer "skonsamt" för slemskikt och liknande. Lite ingånget vatten gör samma funktion vid nystart. IMO. Jag använder inte Bactozym vid vattenbyten och så. MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 25 maj 2018 Författare Postat 25 maj 2018 3 minuter sedan, Lasse sa: För mig är Bactozym användbart vid nystart med rent och nytt blandat saltvatten. Det är en ren kemisk blandning. Så fort ett akvarium har genomgått de första veckorna innehåller vattnet tillräckligt av de här ämnena som egentligen bara är restprodukter av biologisk aktivitet. De gör vattnet mer "skonsamt" för slemskikt och liknande. Lite ingånget vatten gör samma funktion vid nystart. IMO. Jag använder inte Bactozym vid vattenbyten och så. MVH Lasse Ok, tack Lasse. Ska kolla på Lomma Zoo om dom har någon startbakterie avsett för saltvatten annars får det bli Nitrivec, om jag nu hittar det Mvh Kim Citera
Lasse Postat 25 maj 2018 Postat 25 maj 2018 Var noga med att det skall vara enbart för nitrikation - inga mixer med "bra" bakterier. MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 25 maj 2018 Författare Postat 25 maj 2018 2 timmar sedan, Lasse sa: Var noga med att det skall vara enbart för nitrikation - inga mixer med "bra" bakterier. MVH Lasse Ok, det ska jag kolla upp. Tack för tipset Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.