webdiddy Postat 28 maj 2018 Dela Postat 28 maj 2018 Fick en ganska stor bit död sten av en bekant. Jag vågar inte stoppa ner den direkt i karet eftersom han inte kommwr ihåg om det är död levande sten eller om det är Marco sten, alltså torkad sten från gammalt korallrev. Jag har låtit den ligga i blöt i osmosvatten som jag bytt dagligen i 3 dagar. Vattnet har varit lite missfärgat men inte luktat illa. Jag gjorde ett fosfat test på vattnet idag och det visade noll. Men då är jag osäker på om saltvatten fosfattest ens funkar på osmosvatten utan salt. Känner att det är en massa meck att koka stenen i en månad. Några förslag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 28 maj 2018 Dela Postat 28 maj 2018 Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda. Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
webdiddy Postat 28 maj 2018 Författare Dela Postat 28 maj 2018 4 minutes ago, David said: Jag hade tagit chansen och lagt i den i akvariet. På jobbet har vi ganska många gånger lagt i nya stenar och ibland rätt många kilon per gång, och det värsta som hänt är att fosfaten stigit något. Detta brukar vara lätt att åtgärda. Du verkar ju ha sköljt stenen ordentligt också. Kanon. Eftersom mitt fosfat är nuvarande på 0 i karet (enlig salifert) så gör det inget om det skulle gå upp pytte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mcjagg Postat 28 maj 2018 Dela Postat 28 maj 2018 Hej jag tror inte att du har noll i phosfate du kan ha över 0,1 i phosfate jag har testat mäta med salifert när min hanna ulr visade 0,12 och salifert visade 0 mvh Frank 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 28 maj 2018 Dela Postat 28 maj 2018 Jag håller med David, hade inte heller gjort mer än vad du redan gjort i osmosvatten. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 28 maj 2018 Dela Postat 28 maj 2018 (ändrat) Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. Mvh Kim Ändrat 28 maj 2018 av Kimozabe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
webdiddy Postat 28 maj 2018 Författare Dela Postat 28 maj 2018 31 minutes ago, Kimozabe said: Det är väl nog som David säger, det värsta som kan hända är ökat fosfat. Du har koll så att stenen inte legat i ett kar där det tex har medicinerats? Så fall kan det bli värre än en peak i fosfatet om det vill sig riktigt illa. Mvh Kim Den ska vara oanvänd så vitt jag vet. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.