Gå till innehåll

Problem efter inkopplade av Filter och UV-c


lennie

Rekommenderade inlägg

Hej på er alla här.

Innan jag stället min fråga/problem så måste jag bara tacka för all hjälp som jag fått här.

Lite kort. Efter många om & men så har jag fått alla värden mycket bra i akvariumet. Och allt trivs mycket bra där.

Men,,,,

Jag köpte 4 nya saker.

Filter Fosfat

Filter Nitrat

Filter Kisel

Samt en UV-c på 39w

UV-c har jag kollat in mellan sump och akvarium.

Jag har den igång mellan kl 23: till 05:00 varje dag.

Filtret Fosfat & nitat har jag kopplat in i sumpen på vars en pump.

Detta är igång alltid.

Jag kan också nämna att belysningen är igång mellan 06:00-23:00 varje dag.

Filtret kisel har jag kopplat in efter osmosen, vilken jag inte har använt eller testat än.

Jag kopplade in filtren och UV-c för 3 dagar sen tror jag att det var nu.

Och idag gjorde jag lite tester efter att kirurgen varit lite konstig under dagen.

Han brukar simma runt och vara mycket glad. Idag har han suttit still och ibland gömt sig bakom en sten.

Jag har problem med Brun alger i akvariumet, fick död på dem ett tag, men nu har dem kommit tillbaks lite igen.

Som sagt gjorde tester idag. Och värdena fick mig att förstå att kirurgen inte mådde bra.

Nitrite no2 = 4

Nitrate no3 = 100

Salt = 1,0225

Phosphate = 0

Kan inkopplande av filterna alt uv-c påverkat dessa värde?

Som sagt, innan jag koppla in dem så var värdena bra.

Jag som trodde att Nitrat filtret skulle ta ner den till 0 och inte höja den till 100 J

Någon som varit med om detta?

Eller kan ge mig något bra råd att göra?

// Lennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är aldrig bra att göra så häftiga förändringar. Jag är inte mycket mer än nybörjare själv men några av dina parametrar ser jag är inte så bra. Du har ljuset på 17 timmar per dygn vilket bäddar för algbekymmer. någonstans 10-12h borde vara mer lagom.

Jag tror inte att uv-c förorsakat dom dåliga värdena. Är nitratfiltret av "svavelkuletyp"? Dom ska köras in mycket långsamt (enligt dom instruktioner jag förmodar du fått med) och dom fungerar fullt ut först efter flera månader. Det är också lätt att "krascha" nitratfiltret om man inte är försiktig vilket kan medföra förhöjda värden. Inte heller det tror jag doc kan hända på så kort tid.

Vad jag skulle göra i dina kläder är att byta mycket vatten. 20-25% om dagen tills jag fått ner värdena rejält. Men jag är som sagt blott en nybörjare och dom mer erfarna på forumet kanske har andra lösningar?

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge hardu haft igång karet och hur många fiskar har du? Om karet är relativt nystartat så kan du ha fått en nitrittopp. Du kan oxå mäta ammoniak. Att nitriten är så hög är aldrig bra och nitraten bör ligga på 0-10. Algerna kan mycket väl bero på nitratvärdet och jag tror inte att de filter samt uv-c du precis kopplat in har någon betydelse för dom snabba växlingarna. Mät även silikatvärdet innan du kör igång filtret. Men som Christer säger, gör några vattenbyten så du får ner värdena något till en början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV't är förmodligen inte problemet.

Nystartade nitratfilter kan ge nitrit och du har "bara" 100 l vatten i akvariet. Nitrit omvandlas till nitrat.

Har du mätt ph? Nystartade fosfatfilter tär hårt på buffertreserven och kan ge ganska kraftiga ph-drop.

Mät nitrit och och nitrat på utloppsvattnet från nitratfiltret, det ska vara 0 Om inte har du ett problem där. Byt vatten och övervaka. Eventuellt stäng av filtret skapa balans och börja om. Du kanske har för stort flöde genom filtret.

Har du för lågt ph, vilket jag tycker det låter som så stäng av fosfatfiltret stötta upp Ph med buffer och börja om när du fått balans igen.

Du förändrade lite för mycket samtidigt så om du inte får balans och börjar om ta en sak i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitriten är ditt stora problem just nu !

Jag vet inte hur man snabbt kan sänka nitrithalten

för det tar några dagar innan det sjunker av sig själv,

men då är det risk för att mycket levande har dött.

Du kan kanske blanda nytt saltvatten och hälla det i ett annat temporärt kar

och tillfälligt flytta över fisken till detta kar.

Om du blandar nytt saltvatten och ska ta det i drift snabbt,

så försök att lufta ur vattnet ordentligt.

Kolla även KH-värdet, för att se hur mycket buffert du har.

Har du lågt KH-värde, så ska du buffra upp med "Buffert"-lösning

annars så kan man lätt få ett PH-dropp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bytt 10 liter vatten imorse. Ska bytta 10 liter till ikväll.

Och gör detta under veckan som kommer nu.

När det gäller Nitrat filtret så mätte jag värdena efter filtret.

Nitraten är 100 där.

Med andra ord så fungerar inte nitrat filtret som det ska.

Detta är helt nytt och har vait i gång i 3-4 dagar nu.

Någon skrev något om en inkörnings tid på det.

Beskrivning var på tyska som följde med så det läste den så bra som jag kunde.

Någon som kan skicka en länk helst på svenska, men engelska funkar också på hur man ”kör in” nitrat filtret.

Har inget ph mätare, men jag köpte en idag ska testa det och se vilket värde jag har där.

Något annat värde som jag ska ta och kolla vad det ligger på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att fokusera på nitritvärdet för det är det som dödar på kort sikt,

nitrat är mer skadligt på lite längre sikt.

Att ha 100 i nitratvärde är ingen jätte-panik,

(hade det själv 100 i nitratvärde i ettt halvår),

men ditt nitritvärde måste du göra någonting åt omgående !

Hur länge har du haft igång akvariet ?

Har du nyligen slängt i något ? typ en massa levande sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit i gång lite över en månad nu.

Köpte färdigt inkört vatten och sten.

Så jag slapp hela inkörningsfasen.

När jag startade karet så hade jag lite problem med värdena. Men dem 2 senaste veckorna har värdena varit bra.

Nej, ingen ny LS eller levande.

Allt som jag kopplat in var 2 nya filter samt UV-c.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit i gång lite över en månad nu.

Köpte färdigt inkört vatten och sten.

Så jag slapp hela inkörningsfasen.

När jag startade karet så hade jag lite problem med värdena. Men dem 2 senaste veckorna har värdena varit bra.

Nej, ingen ny LS eller levande.

Allt som jag kopplat in var 2 nya filter samt UV-c.

Det var felet du gjorde! inget kar är färdigkurerat innan nitriten är 0. Den bakterieflora som behövs för att bryta ned ammoniak till nitit och vidare till nitrat är inte tillräkligt potent när du har belastat med fisk ( för använde man någon billig tålig fisk för detta ändamål) I dag kan man använda t.ex en bit sill. Vad göra nu? Öka cirkulationen kraftigt. Skumma. Byt 25% vatten och om du har tillsätt ozon. Först när nitriten är 0 så kan du börja tänka annat. Detta har inget att göra med dina filter det är finlir senare. Du har för dålig biokapasität.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite nya tester ikväll.

Resultaten är

No2 = 4

No3 = 100

KH = 7

Alk = 2,51

Salt = 1,022

Ph4 = 0

PH = 8

Temp = 26,8

No2 & no3 är inte bra.

Ph4 ska väll vara 0

Dem andra har jag inte 100% koll på hur dem ska ligga för att vara 100% rätt.

Följande saker har jag gjort.

Har ca 100 liter vatten i systemet.

Idag har jag bytt totalt 20 liter vatten

Ska göra samma sak imorgon.

Jag har stängt av Nitrat & fosfat filtren. Och dem får bli avstängde till att alla värdena är bra igen.

UV-c är fortfarande igång mellan 23:00-06:00

Något mer jag kan göra?

Detta är alla test som jag har. Något mer test som jag ska införskaffa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen producerade ditt nitratfilter också nitrit. Jag tycker du gjorde rätt som stängde av det. Nu gäller det att få ner nitriten så snabbt som möjligt för ditt ph (som jag trodde kunde vara boven) är ok. Jag tycker Ingvar ger bra råd.

En sak till: Påverkar inte ditt nuvarande problem men jag tycker du har för mycket belysning, speciellt om du byter mycket vatten nu kan då få en massa alger. Jag skulle dra ner det kraftigt tills du får ordning på värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte du ska ha belysningen tänd så mycket som 11 timmar. Testa och sänk den till max 6 timmar /dag och få en lite lugnare uppstart. Tycker oxå att Ingvar kom med bra kommentarer, följ dom råden så blir nog värdena bättre fortare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag glömde säga att i ett akuttillstånd är det effektivaste sättet att ozonisera. Ozonet reducerar nitrit till nitrat (mindre giftigt) men du måste ha igång bilogin innan du startar igen. Det tar tid! Jag har under många år mött unga ivriga akvarister som bränt sig på detta vis. Brist på tålamod! Det fungerar mycket sällan att använda "kurerad# sten och begagnat vatten. ALLA KAR MÅSTE HA TID ATT KOMMA IGÅNG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Lite uppdateringar om vad som hänt idag.

Jag har bytt 20 liter under dagen. Vid 18:00 tiden.

Gjorde nya tester idag vid 21:00 tiden.

Resultaten var.

No2 = 2

No3 = 25

KH = 7

Alk 2,51

Salt 1,022

PH4 = 0,03

PH = 8

Det vill saga. No2 & No3 är på väg ner.

PH4 var igår 0 och är idag 0,03

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Lite uppdateringar om vad som hänt idag.

Jag har bytt 20 liter under dagen. Vid 18:00 tiden.

Gjorde nya tester idag vid 21:00 tiden.

Resultaten var.

No2 = 2

No3 = 25

KH = 7

Alk 2,51

Salt 1,022

PH4 = 0,03

PH = 8

Det vill saga. No2 & No3 är på väg ner.

PH4 var igår 0 och är idag 0,03

Ser ju mycket bättre ut, ett par vattenbyten till så har du nog ordning på nitrit och nitrat. Mäter du både alkalinitet och Kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Lite uppdateringar om vad som hänt idag.

Jag har bytt 20 liter under dagen. Vid 18:00 tiden.

Gjorde nya tester idag vid 21:00 tiden.

Resultaten var.

No2 = 2

No3 = 25

KH = 7

Alk 2,51

Salt 1,022

PH4 = 0,03

PH = 8

Det vill saga. No2 & No3 är på väg ner.

PH4 var igår 0 och är idag 0,03

Utmärkt, bry dig inte om fosfatet du har nog lite sånt i ditt vatten därhemma. Det har ingen betydelse just nu när du bekämpar nitrit-nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...