Gå till innehåll

Högt kh lågt ca


johnny1

Rekommenderade inlägg

Stor mängd carbonater i vattnet göder inte bara koraller utan även grönalger. Jag har aldrig uppmätt så höga värden i naturen. Det brukar ligga på 6-9 inte högre. (rödhavet i november 7). Jag vet att vissa akvarister och böcker rek högre men jag tro inte på detta. Man försökte att i växthus få samma effekt genom att höja koldioxid halten i luften från 4% till 6-7% och uppnå en broiler effekt med snabbare tillväxt. Dock har man numera minskar detta system då man såg en hel del biverkningar ( tunna ranliga plantor med en högre mottaglighet för sjukdomar). Om du skummar kraftigt så kan det mesta av överskottet avlägsnas, minska även tiden som du använder apparaten (skall ha pH regulator) så kommer Ca halten att öka till 410-440 som är naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var det oblans när du började använda Ca-reaktorn? Jag skulle slå av reaktorn och köra med calciumklorid tills ca:t ökat till 450 mg/l eller vilken nivå du vill ha det på, ta det lite lungt bara. Samtidigt så får inte kh:t sjunka för fort, isåfall så måste du stötta med lite buffer också. När du sen uppnått balans(kh:7-8, ca:420-450) så kan du prova igen och kanske sänka tiden.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Ac2 ca 10 timmar

Jag kör min AC2 6 timmar för att inte få för högt kh. Jag tillsätter också magnesium (granulat i reaktorn) vilket faktiskt ökar vattnets förmåga att ta upp Ca .

Jag tycker man skall stryka under det som Janne skriver att om du ändrar inställningarna så ändra långsamt. Det är betydligt värre med en snabb förändring än att ligga lite högt med kh. Jag anser inte att det räcker med bara kalkreaktor man måste tillsätta Calciumhydroxid via mixer eller på annat sätt för att få vettiga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min AC2 6 timmar för att inte få för högt kh. Jag tillsätter också magnesium (granulat i reaktorn) vilket faktiskt ökar vattnets förmåga att ta upp Ca .

Jag tycker man skall stryka under det som Janne skriver att om du ändrar inställningarna så ändra långsamt. Det är betydligt värre med en snabb förändring än att ligga lite högt med kh. Jag anser inte att det räcker med bara kalkreaktor man måste tillsätta Calciumhydroxid via mixer eller på annat sätt för att få vettiga värden.

Capote har helt rätt! Kalcium hydroxid är en bra pH regulator och binder en hel del av det överskott som kalkreaktorn alstrar. Bicarbonatet omvandlas till karbonat och faller ut som kalsiumkarbont=kalksten eller magnesumkarbont i karet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...