Gå till innehåll

Zebrasoma scopas


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag håller på att planera vad jag skall ha i det bygget som just nu står halvfärdigt i vardagsrummet. Efterssom min flickvän bara "äälskar" scopas för att dom är såååå söta så måste jag slänga ut en fråga. Hur många kan jag ha i ett 200 liters kar med ca 150 liters sump? Karet skummas av turboflotor 750 och har caulerpa odling i sumpen. Skulle 6 st bli för mycket belastning på ett sådant kar? Jag har egentligen inte tänkt mig några andra fiskar i karet. Hur skall jag introducera dom? Börja med 2 och sedan 3 eller?

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej någonting om turboflotor 750, men är det effektivt så borde inte det vara ett problem, däremot 6-scopas i ett 200-liters kan vara tight när de har växt lite. Introducera helst alla på en gång, som ett alternativ 3 + 3, men inte 5+1 eller 4+2. Mycket trevlig och sötfisk för övrigt(har en själv)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog tycka att 6 st fiskar på så litet utrymme är max, speciellt när det är fiskar som är vana att simma på stora arealer.

Välj hellre en Z.scopas och sedan några mindre fiskar ex vis N.magnifica, A.percula, S.fasciatus, man måste tänka på att fiskarna är revirhävdande och vill ha lite plats runtomkring sig.

Ha även i åtanke att välja lite"nyttofiskar" ex S.fasciatus och Z.scopas som håller undan algtillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKI, 6 st kanske är på gränsen. Hur många tycker ni att jag kan sätta i 200 liter? Jag vill räkna på hur många som kan leva kvar till dom är stora.

Whywhy: Vad menar du? Ha även nyttofiskar i åtanke??? Jag säger att jag vill ha så många scopas jag kan i karet och inget annat. Skulle inte de räcka som nyttofiskar?

Min tanke är: Flickvännen gillar scopas, det innebär större budget till karet i övrigt. Scopas är effektiva algätare, jag kommer förmodligen inte att behöva en massa dyra sniglar. Scopas ca 250 kr,sniglar ca 30 kr. Det går då 8 st sniglar på en scopas. Tycker själv att 1 scopas är bra mycket snyggare än 8 st sniglar. Billigare fisk och större budget till koraller, det var tanken. Förövrigt så gillar jag större grupper av få fiskarter än tvärt om. Tycker inte om "fisksoppa"

SÅ: fler ideér, hur många vuxna (så vuxna dom blir i akvarium) scopas i 200 liter med effektiv skummning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du kan ha 4 st om du inte har några andra fiskar samt att du lämnar simmutrymme (inte fullpackat med levande sten). Sen när det gäller sniglar så är de ändå bra att ha i utrymmen där scopas inte kommer åt mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man räknar med fullvuxna Scopas så blir svaret egentligen ingen.

Jag tror inte det vore en bra idé att ta en så stor fisk från havet och sätta i ett 200liters.

Köper man däremot fisken som liten blir svaret annorlunda. 1 liten Scopas som får växa upp i karet till lagom storlek kommer inte vara några problem.

Ett max-antal är däremot svårt att säga. Du KAN sätta i 5 stycken små i det akvariet och det KAN fungera utmärkt. Men i det läget bör du vara förberedd på uppgradera till större eller kanske flytta någon om den blir utmobbad.

Personligen hade jag nog inte satt i fler än 3, men jag är klart nyfiken på hur en grupp på 5-6 stycken skulle fungera socialt. Det är möjligt att det skulle bli mindre aggressioner med 6 stycken än med 3.

Mycket snack, inget tydligt svar ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, fullvuxna blir dom ju inte i akvarium utan snarare "akvarievuxna". Jag har räknat ut den exakta volymen på karet nu och det hamnar på 230 liter. Kanske det får bli cromisar i stället då. Vad sägs om två scopas och 10 st cromis? Eller kanske jag kan ha fler cromis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova med fler scopas går det inte så löser vi nog det jag köper gärna av dig om det inte funkar så tänk inte på den biten.

Men chromis är snygga dom med.

Blir scopasen lika stor som den gula kirugen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Whywhy: Vad menar du? Ha även nyttofiskar i åtanke??? Jag säger att jag vill ha så många scopas jag kan i karet och inget annat. Skulle inte de räcka som nyttofiskar? "

Jag menar att en Z.scopas är max, sedan 6st fiskar totalt. Tänk på att kirurgerna kräver mkt käk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv haft ett stim på 5st flavescens i ett 720L och det funka inte allt för bra. Det blir alltid en hackkyckling och när den dör så blir det den som står lägst i rang ny hackkyckling osv. Dessutom är ett 200l akvarium alldeles för litet , så en scopas är nog nästan för mycket det. Tänk på att de vill ha mycket simutrymme och de växer till sig. Kan bli upp till 20cm. Har haft en hel del erfarenheter av dessa fiskar. En vän till mig hade 15st i ett 1600l kar och det funkade bättre pga det stora antalet och det stora utrymmet men slåss det gör de ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKI, jag tror nog att jag ställer in den idén. Men det hade varit snyggt att ha ett stort stim scopas. Kanske i framtiden när jag bygger mitt "riktiga kar". Om jag nöjer mig med en, hur många cromisar kan jag då ha i samma kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du. Inte för att vara en glädjedödare men cromisar är ungefär likadana. Jag har inte testat själv(Har nöjt mig med en)men en vän börja med 10 och sluta med1 men det tog lite tid. Problemet är när de blir könsmogna då hanarna blir aggressiva och revirhävdande, då räcker inte en begränsad yta som ett akvariumerbjuder. Deandrakan inte komma undan så de tar stryk. Klart att man kan sätta ihop ett stim och ha kul så länge det varar men det är inte riktigt moraliskt rätt tycker jag då vi har ett ansvar gentemot våra skyddslingar som är vildfångade och inte odlade. Mitt förslag , Sätt en liten scopas i karet och några clowner med anemoner eller nåt. En gramma loreto är ju en liten juvel med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått för mig att chromisen skulle vara den "snällaste" fisken man kunde ha och dessutom va en stimm fisk har aldrig hört att dom mobbat ut någon inte för att jag inte tror på det du säger för det är nog sant men tycker det verkar underligt efter alt det jag hör men som sagt fiskar är individer och alla är olika.

Hur stort kar hadde din kompis och vad hadde han mer för fisk i karet ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chromis är normalt sett inga problem. Jag har haft flera par som har lekt samtidigt i 325-liters kar.

Har man ordentligt med sten så kan hanarna bilda många revir vid behov.

Mellan 5-10 stycken vore nog lagom i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5-7 st, tror jag är ok.. Men bäst är nog att ha lite sten som gör att dom inte har ögonkontakt med varandra hela tiden. Och att man kanske släpper ned dom i akvariet samtidigt. Så finns det inte nått revir direkt.

Kanske jag har fel.. Någon kanske slåss.. Men det fixar sig säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKI, Vad sägs om 1 scopas och 8 cromisar? I framtiden hoppas jag kunna sätta i en mandarinfisk också, men det får vänta tills karet är ordentligt inkört. Anemon är jag inte interesserad av att ha av etiska skäl. Jag vill hålla mig till inte alltför många olika arter. Finns det någon fisk överhuvudtaget man kan ha flera av i ett sådant kar? Vill ju undvika "fisksoppan"

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt funderingar på mandarinfisk och även valencia puellaris.

Så när akvariumet är inkört, dvs om ett år: 1 scopas 8 cromis, en mandarin och två (?) valencia. Vad sägs nu? Börjar jag att närma mig en vettig kombination? Finns det någon annan mindre fisk som man kan ha en större grupp av i stället för cromisen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ä du på rätt spår! Du kan ju byta ut chromis och ha kaudneri, nån frökenfisk, eller kanske nån skön goby ex N.magnifica som är min personliga favvofisk de har jag haft i grupper om 8, eller P.evides som oxå är en nice firre.

Mina fiskval i 220L hade nog sett ut såhär

1 Z.scopas

4N.magnifica eller P.evides eller P.kaudneri

1 P.splendiduseller P.hexataeinia

1 C.potteri eller C.ferrugatus

2 V.puellaris eller 1 E.bicolor eller 1 S.fasciatus

10 turbos

2 valfria räkor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både p evides och n magnifica hoppar och jag har inget som kan stoppa dom (ingen huv eller täckglas), annars så hade det blevit magnifican (också en favorit). Kaudemi går bort om dom inte är odlade (Dykaren, jag hoppas på dig), har hör att dom minskar i antal på sin fångstplats. Jag är killen som blandar in en massa Etiska/moraliska aspekter, därav inga anemoner eller kaudemi.

Fler tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör mitt bästa Magnus! smiley1.gif

Just delat upp paren igen och vräker ner mat... det brukar hjälpa.

Pilfiskarna går också bort i ditt akvarium, de är ökända hoppare. Många gyltor är också utmärkta hoppare... vad har vi kvar egentligen?

Dvärgkejsare är ett alternativ.

Ska du ha koraller och lägre djur?

Korallväktare går inte bra med räkor och fjärilsfiskar går normallt sett inte bra med koraller.. men annars kan båda vara schyssta alternativ.

Pseudochromis-arterna har grymma färger, är billiga och tåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det pseudocromis arter som man kan ha mer än en av?

Korallväktare går bort för att dom inte går bra med räkor. Fjärilsfiskar går bort för 1 dom är ganska så svåra, 2 dom är alldeles för dyra, 3 dom kan äta koraller. Karet jag skall befolka kommer att vara ett korallrev, mycket fokus på korallerna. Som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg: "Billigare fisk och större budget till koraller, det var tanken. Förövrigt så gillar jag större grupper av få fiskarter än tvärt om. Tycker inte om "fisksoppa" "

Jag tor att jag börjar hitta en idé:

1 scopas

8 cromis

2 valencia puelaris

1 mandarinfisk

några putsarräkor (hur många?)

Några blå/svartbenade eremiter

10 tal sniglar

2 svarta ormstjärnor

Och massor av koraller smiley4.gif

Vad tror ni? Blir det för mycket? kar 230 liter+sump=mer än 400 liter.

Funderar fortfarande om det finns någon annan fisk som man kan ha större grupper av. Några ideér?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pseudochromis Fridmani ska gå att ha par av. Jag känner inte till detaljerna, men de odlas till och med ganska ofta.

Annars finns ju Gramma Loreto som också går att hålla parvis.

Neongobies går också att hålla flera av... ska också vara relativt lättodlade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...