Johnny Tveit Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 Hej SG. Jag går i tankarna att installera ett UV-C filter då jag fått höra att större fiskar har lätt att få prick mm om man inte kör UV-C. Funderar över hur lång tid lampan ska vara tänd varje dag? Söker även åsikter kring UV-C. // Johnny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 (ändrat) 53 minutes ago, Johnny Tveit said: Hej SG. Jag går i tankarna att installera ett UV-C filter då jag fått höra att större fiskar har lätt att få prick mm om man inte kör UV-C. Funderar över hur lång tid lampan ska vara tänd varje dag? Söker även åsikter kring UV-C. // Johnny hej, jag har kört ungefär en månad nu en deltec 20w på min reefer 350 pga att jag fått prick på mina fisk förut. den är igång 24/7 då räcker lampan ungefär ett år. har märkt att man behöver inte skrapa rutorna lika ofta när uvc är Igång, annars ser jag ingen skillnad på vattnets klarhet. hoppas att fiskar kommer vara nu prickfria iaf.. Ändrat 10 februari 2019 av imre 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 Blev du av med Prick? Då kan det ju vara värt det. // Johnny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 2 minutes ago, Johnny Tveit said: Blev du av med Prick? Då kan det ju vara värt det. // Johnny Pricken försvann själv innan jag hann skaffa uvc.. jag hoppas att uvc hjälper nu iaf hålla det borta har även börjat blanda vitlök i deras mat 2-3ggr i veckan för att förstärka immunförsvar.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 Ok, sånt är bra att veta Har köpt mat som jag tycker luktar vitlök Undrar bara om det är värt att installera UV-C. Jag vill ju ha fina friska koraller och fiskar // Johnny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 Det finns egentligen inga direkta nackdelar med att köra uv dygnet runt mer än att de såklart kostar. Något klarare vatten, något mindre parasiter, det senaste verkar vara att folk märkt ett samband mellan att köra UV och att bli av med dino. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 5 minuter sedan, danne031 sa: Det finns egentligen inga direkta nackdelar med att köra uv dygnet runt mer än att de såklart kostar. Något klarare vatten, något mindre parasiter, det senaste verkar vara att folk märkt ett samband mellan att köra UV och att bli av med dino. Vad är dino? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 (ändrat) 15 minutes ago, Johnny Tveit said: Ok, sånt är bra att veta Har köpt mat som jag tycker luktar vitlök Undrar bara om det är värt att installera UV-C. Jag vill ju ha fina friska koraller och fiskar // Johnny jag tycker att det är absolute värt att ha en uvc! ta inte för liten bara Kan rekommendera “garlic oil” from aquaforest just to be safe Ändrat 11 februari 2019 av imre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 Dinoflaggelater, kallat dino eller dinos. Ett problem många någon gång upplever som kan jämföras med cyano, men biologiskt är det en helt annan sak. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 3 minuter sedan, imre sa: kan rekommendera “garlic oil” from aquaforest just to be safe jag tycker att det är absolute värt att ha en uvc! ta inte för liten bara Hade tänkt mig en 11W ska klara kar upp till 350, jag har 240 + 30 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 3 minuter sedan, danne031 sa: Dinoflaggelater, kallat dino eller dinos. Ett problem många någon gång upplever som kan jämföras med cyano, men biologiskt är det en helt annan sak. Ok. då kan den ju verkligen vara värd att installera Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 jag har 350 liter och 20w. jag skulle säga att 11w är för liten för din kar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johnny Tveit Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 Vet inte om jag har plats för 20W Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
imre Postat 11 februari 2019 Dela Postat 11 februari 2019 jaa dom är rätt så stora och klumpiga.. min var på gränsen att få plats.. ta den som passar dig isf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 För liten och för liten, det beror ju på vad man vill uppnå - något är bättre än inget 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.