Gå till innehåll

Drakfisk eller inte drakfisk...


MustenMust

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Ny här på Saltvattensguiden och tänkte höra lite vad ni säger om att lägga ner en drake i mitt kar. Jag tänker mig en av de mindre sorterna, Dendrochirus zebra eller Dendrochirus brachypterus, kanske Dendrochirus biocellatus. Karet är 450l med koraller och levande sten. Jag har två kirurger, en foxface magnificus och 7 chromis. Jag är inte rädd för att draken ska äta de större fiskarna, och chromisarna är inte hela världen om de stryker med, men jag kommer att plocka upp dem innan jag stoppar ner draken.

Problemet är att jag har lite gyltor i karet som jag inte vill ska bli en trevlig lunch för draken. Jag har en Macropharyngodon meleagris (hona), en Halichoeres leucoxanthu, en Novaculichthys taeniourus, en Coris gaimard, en Cirrhilabrus rubrisquamis och en Cirrhilabrus exquisitus (hona från Fiji). De flesta är ca 5 cm stora förutom rubrisquamis som är kanske 3 cm. 

 

Kommer draken sluka dessa fiskarna som ingenting? Om jag väntar 6 månader och låter gyltorna växa till sig lite, skulle det vara ett bättre alternativ?

 

Jag vet att drakgyltan är väldigt aggressiv av sig när den är stor och att gaimarden också kan bli aggressiv.

 

Tack för ett bra forum! ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...