Gå till innehåll

S-holms resa...


Bjerlk_Ferlock

Rekommenderade inlägg

Så nu bär det iväg.. Efter en lång tids väntan blir det nu en liten tripp till den kungliga hufvudstaden ;)

Och med lite om och men så har man fått med sig en liten liten budget. Kanske kan det bli en fragg eller två...

Men finns det nån affär i och kring som handlar med fraggar? Vill ju inte spendera en massa pengar på en stor om den nu inte klarar av mina vatten förhållanden/ljus etc etc...

Kommer åka ner nu imorgon den 30 Feb och åka hem på Torsdag den 2 Mars...

Tanken är att köpa det som skalls på Torsdag förmiddag och åka alla milen hem så fort som det går för att minimera risken för död...

Kommer troligen att besöka JR och korallrevet.. kanske finns det fler bra affärer som har dagöppet?

Eller kanske nån vänlig själ som har en packe nybörjarfraggs att sälja för en billig penning (Min fru kommer avguda er om ni har, me dtanke på den dyra hobbyn i alla andra avseenden hehe) ...

Om inte annat, om ni ser en rödhårig vilsekommer typ på korallrevet eller liknande, så hällsa på mig hehe ;)

S-holm här kommer jag!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätte tack till all information och hjälp jag fick av er alla.

Främst Vargklo och Jaken (Tyvärr hann jag inte med en tripp förbi hos dig, nästa gång kanske).

Tackar och bockar än en gång till Vargklo som mottog mig en tidig morgon i sitt hem för en trevlig titt på akvarier.

Mitt eget är långtifrån lika vackert, men med de fraggar man fick med sig hem kanske man kan komma en bråkdel närmare...

(Vilka var det för övrigt? Vill kolla lite mer om ljus och läge för placering...)

edit: Kanske Cladiella sp. , Xenia sp. 3 (eller nått annat nummer hehe) , Den 3e som Vargklo skar bort en fragg av har jag trubbel att placera dock)

Sen att när jag väl fick ner dom i akvariet så var det ju naturligtvis nån fisk där och skulle kolla på de minsta och traska iväg med dom. Så den minsta xenia(?) samt lilla kolonin ligger någonstans...

Dom andra är plaserade men är osäker på strömförhållandena och om dom rentav får för mycket ljus eller så... Så namnen voro mycket trevligt...

Efter titten hos Vargklo blev det en koll på vilka ställen som eventuellt var öppna på en arla morgonkvist. Det enda som var i närheten var Akvarielagret som öppnade 11. Blev att hänga på dörren och botanisera, blev 2 Amphiprion clarkii och en liten Amphiprion ocellaris .

Barnen är glada och det är ju huvudsaken!!!

Tyvärr kunde inte JR öppna tidigare för mig på grund av sjukdom men annars hade han det, stor eloge för det, Blir nästa gång...

Resan gick i ilfart upp och allt överlevde...

Men på det hela ser akvariet mycket mer befolkat ut just nu. Xeniorna pumpar lite men ser slokna ut, är ju nytt akvarium etc...

Tack än en gång alla...

Bjerlk Ferlock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kimmo,

Bara kul att hjälpa till! Det är också alltid kul att träffa nya akvariefantaster från detta avlånga land.

De fraggar du fick av mig är mycket riktigt Cladiella och två varianter av Xenia. De som jag skar loss ett flak av var Clavularia viridis. Den lilla gula polypen var parazoantus gracillis (stavning?).

De två Cladiellafraggarna kan du fästa på en sten med t.ex. gummiband eller buntband. Det går också att "sy" fast dem med fiskelina eller trycka fast dem med tandpetare. Många varianter finns...

Håll tillgodo och lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...