Gå till innehåll

Ljus till tridacna


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Har under ett par års tid funderat på att konvertera en 112liter burk till low-tec saltvatten.

Måtten är 80cm(längd)*35cm(djup)*40cm(höjd).

Tanken var att hålla burken svagt belastad, troligen bara ngn mindre art av tridacna samt renhållare och ev ngn mjukkorall, men kan jag med gått samvete komma undan med t5-belysning. Min tanke var 4*55W compact-rör.

Är det kanke bäst att satsa på 250W MH, samt ett actinic-rör?

Ett hastigt genomtänkt möbleringsförslag är lite lagunkänsla mot foten på ett rev enligt:

En stapel ls (15kg?) mot ena kortsidan, täckande så lite bottenyta som möjligt och sedan bara en ngra cm djup sandbädd bebodd av sandvändare. Vilket sandbäddsdjup är att rekommendera för mindre tridacna-arter?

MVH

Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vilken tridacna sort du vill hålla samt till viss del färgen på musslans mantel (ljus och "färgglad" mycket ljus, mörk och brunaktig mindre ljus men ändå mkt...). Jag hade helt klart satsat på mh!

Du måste inte ha sandbädd för att musslor, de kan även stå på en flat sten eller liknande. På ett sätt kanske det är bättre då musslan kan få ett fastare grepp (?) Ett tips är att skapa små "hållare" av Delteclim som musslan kan stå i (på så sätt minskar du risken för angrepp på musslan underifrån).

Jag har mina musslor uppe på stenpartier och efter ett tag fäster de sig. OBS! De kan skutta runt en del tills de hittar ett ställe de gillar

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letade vidare lite grand på egen hand... Borde verkligen leta själv innan jag trakasserar andra *skäms*

Ja hur som helst verkar många erfarna ägare av tridacna vara överrens om att de står bättre på sten än i sand... Det för ju även mussaln närmre lsuset i akvaristiska sammanhang, vilket ju tycks vara positivt...

Jag tänkte satsa på en mussla med lite diskret mantel, då dessa vad jag förstår kan vara tåligare. Trivsel och i viss mån mönster går före flashiga färger i min bok.

Jag bibehåller dock min idé om lagunkänsla före rev... Ser trevligare ut tycker jag...

De huvudsakliga frågetecken jag fortfarande har är huruvida burken är tillräckligt stor, då det verkar vara dåligt med info på den fronten.

// Steffo / BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...