j0nas Postat 30 maj 2019 Postat 30 maj 2019 Hej! Har ett 300l kar med måtten 100x60x50 (lxbxh) med avrinning mitt på ena kortsidan. Har idag skött cirkulationen med fyra st jecod rw4/8, två pumpar på var sida om boxen. Har fungerat bra men efter 2,5 år så börjar de lägga av. Känns också som det är svårt att få bra flöde hela vägen bort till andra gaveln nu när karet är mer uppvuxet. Istället för att byta ut till nya jecods funderar jag på något nytt. En gyrepump vertikalt på ena sidan om boxen känns lockande för att få cirkulation från botten och upp till ytan men undrar om den fungerar optimalt där? Blir kanske för inklämd för att fungera som tänkt? Bättre med traditionell streamer? Vill i så fall ha en modell så att jag klarar mig med en och ändå får cirkulation från botten till toppen och hela vägen bort till andra sidan. Resterande jecods behåller jag på andra sidan boxen. Hur hade ni gjort? Citera
mcjagg Postat 30 maj 2019 Postat 30 maj 2019 12 minuter sedan, j0nas sa: Hej! Har ett 300l kar med måtten 100x60x50 (lxbxh) med avrinning mitt på ena kortsidan. Har idag skött cirkulationen med fyra st jecod rw4/8, två pumpar på var sida om boxen. Har fungerat bra men efter 2,5 år så börjar de lägga av. Känns också som det är svårt att få bra flöde hela vägen bort till andra gaveln nu när karet är mer uppvuxet. Istället för att byta ut till nya jecods funderar jag på något nytt. En gyrepump vertikalt på ena sidan om boxen känns lockande för att få cirkulation från botten och upp till ytan men undrar om den fungerar optimalt där? Blir kanske för inklämd för att fungera som tänkt? Bättre med traditionell streamer? Vill i så fall ha en modell så att jag klarar mig med en och ändå får cirkulation från botten till toppen och hela vägen bort till andra sidan. Resterande jecods behåller jag på andra sidan boxen. Hur hade ni gjort? Hej skaffa gyre pumpar har två maxspect 250 sjukt drag i de kör ena på 50% andra 20% räcker mer än väl för mitt 450 l kar Mvh Frank Citera
j0nas Postat 30 maj 2019 Författare Postat 30 maj 2019 35 minuter sedan, mcjagg sa: Hej skaffa gyre pumpar har två maxspect 250 sjukt drag i de kör ena på 50% andra 20% räcker mer än väl för mitt 450 l kar Mvh Frank Tack! Kör du också pumparna vertikalt? Inga problem för en pump att få drag från ena gaveln till den andra (100cm hos mig)? Citera
mcjagg Postat 30 maj 2019 Postat 30 maj 2019 Jepp vertikalt inga problem med flödet mitt ör 130 långtSkickat från min iPhone med Tapatalk 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.