Gå till innehåll

Pump Hjälp behöves


mightyice

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat planera för att gå över till saltvatten inom några år.

Problemet är att jag behöver köpa en pump nu till mitt 1125 liters ciklid kar.

Det jag tänkte köpa är ett Eheim 2080 Professional 3.

Är detta något jag kan avända till mitt saltkar senare??

Vad är det annars för skillnad på pumpar till söt och saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största skillnaden är kapaciteten, det behövs 10-20gånger akvariets volym i cirkulation. Man brukar även välja pumpar av högre kvalitet till saltvatten för att dom ska hålla längre, låta mindre och vara mer driftsäkra.

Tunze stream tex 6100 är väldigt bra och poppulära.

Man använder inga vanliga filter till saltvatten. Det går att använda ett ytterfilter för att ha fosfat/nitratremover i. Men det är en sämre lösning än att använda filter som är avsedda för sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det är väl ett ytterfilter eller?

ytterfilter använder oftast filtermatta. filtermatta samlar skiten där den bryts ner till nitrater vilket man vill undvika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat planera för att gå över till saltvatten inom några år.

Problemet är att jag behöver köpa en pump nu till mitt 1125 liters ciklid kar.

Det jag tänkte köpa är ett Eheim 2080 Professional 3.

Är detta något jag kan avända till mitt saltkar senare??

Vad är det annars för skillnad på pumpar till söt och saltvatten

Eheim 2080 är väl ett ytterfilter? Det har du inte mycket användning av om du går över till salt. Det går väl att köra ytterfilter men vad jag förstått blir biologin lätt instabil vilket ofta slutar med en krasch och massdöd. En bra skummare rekommederas istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag trodde man körde med både filter och skummare i salt. men är det mer så att man kör Skummare och cirkulations pumpar. Skummaren tar väll bara bort äggvite ämnen. vad har man som tar bort övrig skit??

man kan ha ett skummgummifilter på en powerhead om man vill ta bort fragment som far omkring. men det är inte att rekomendera att att ha skummgummifilter i salta kar. man får låta skiten flyga runt i karet.

det är inte bara skummaren som renar vattnet utan även den s.k. levande stenen innehåller nedbrytande bakterier som renar vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen då vet jag att jag lägger ut 3500kr på något jag inte kommer att använda till salt vilket ytterfilter jag än köper.

ja, så det är lika bra att sälja cikliderna och påbörja saltkonverteringen direkt.

för 3500 får du en bra skummare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan köpte dom för en månad sedan :-)

mitt lilla projekt "vardagsrum" för er som inte redan sett det

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81845&page=6

Precis fått en unge samt har några rum kvar att renovera innan pengar kommer att gå till salt.

räknar med 30000 för att starta igång det. men jag har skapat plats för sump när jag byggde in akvariet. ca 200 liter borde sumpen bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...