Saltwater Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Hej,Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?). Citera
nemo Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Jag löste det med ett elverk som klarar 1000w. räcker utan vidare till mitt kar, Blir till & med över så man kan rikta en lampa in mot grannans hus Har inte behövt använt det än, Citera
Jaken Postat 15 mars 2006 Postat 15 mars 2006 Tyvärr har flera här på forumet förlorat mycket under längre strömavbrott. Bland annat under Gudruns härjningar. Två dygns elavbrott kan räcka för att ta kål på allt levande.Räkna inte med ersättning varesig från elbolag eller försäkringsbolag vid eventuell död.Om jag bodde lite längre ut på landet skulle jag absolut införskaffa ett elverk, de kostar inte speciellt mycket.Sök i forumet på "elavbrott" eller "strömavbrott" så finns massor av gamla trådar.Du kan läsa hur det gick för Dimorb under ett 38 timmars strömavbrott för cirka ett år sedan här:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5667&page=2&highlight=str%F6mavbrott Citera
petrol Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 Jag skaffade ett 2,8 kW elverk för 3000:-Elverket är beräknad för att klara hela akvariet + TV och Xbox + någon lampa.Hade 19 grader i karet när Gudrun busade med oss. Citera
Draedon Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 det är härligt att se din prioritering Petter!1. akvarium2. Tv och xbox2. någon lampa.. Har funderat lite kring detta själv.. vi har ett diesel elverk som vi brukar ha med oss till sommarstugan, det får nog rycka in vid ett längre strömavbrott. inte för att jag kommer ihåg när vi hade något längre avbrott sist, men man vet aldrig. eftersom man bor i lägenhet vet jag inte hur uppskattat det skulle vara med ett elverk på balkongen. Men jag bryr mig iofs mer om mina fiskar än om mina grannar.... Citera
Dallaman Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 någon som vet var man kan köpa mindre(w) och billiga bensinelverk? har hittat på rusta och jula 650W för 995:- själv har jag 150L kar, cirkpump och värmare ligger på 150w tot hela systemet ligger på ca350w Citera
Draedon Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 det elverket du nämner borde väl funka bra?drygt en 1000-lapp var väl inte så farligt heller? Citera
Dallaman Postat 16 mars 2006 Postat 16 mars 2006 tänkte kolla om det finns mindre...1000-lappen är ju en "billig" försäkring Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.