Gå till innehåll

Strömavbrott?


Saltwater

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har flera här på forumet förlorat mycket under längre strömavbrott. Bland annat under Gudruns härjningar. Två dygns elavbrott kan räcka för att ta kål på allt levande.

Räkna inte med ersättning varesig från elbolag eller försäkringsbolag vid eventuell död.

Om jag bodde lite längre ut på landet skulle jag absolut införskaffa ett elverk, de kostar inte speciellt mycket.

Sök i forumet på "elavbrott" eller "strömavbrott" så finns massor av gamla trådar.

Du kan läsa hur det gick för Dimorb under ett 38 timmars strömavbrott för cirka ett år sedan här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5667&page=2&highlight=str%F6mavbrott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är härligt att se din prioritering Petter!

1. akvarium

2. Tv och xbox

2. någon lampa..

;):smiley20:

Har funderat lite kring detta själv.. vi har ett diesel elverk som vi brukar ha med oss till sommarstugan, det får nog rycka in vid ett längre strömavbrott. inte för att jag kommer ihåg när vi hade något längre avbrott sist, men man vet aldrig. eftersom man bor i lägenhet vet jag inte hur uppskattat det skulle vara med ett elverk på balkongen. Men jag bryr mig iofs mer om mina fiskar än om mina grannar.... :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...