Gå till innehåll

Red Sea nano max 75-L


NiklasNordkvist

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! 
jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om).

 

Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. 
 

Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? 
 

En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör ni med osmolator? Hur fyller/byter ni vatten på smidigast sätt? Det är på den här delen jag kör fast och måste få klart för mig hur jag ska bete mig på smidigast sätt. 
 

Jag bor i gävleborg och vad jag vet så finns det ingen butik med diverse tillbehör för saltvattensakvarium, vet någon om det finns? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett bra akvarium. Lyset är suveränt returpump och skummare funkar också bra och tystnade efter inkörningsperioden. Det enda jag gjorde var att skaffa en Ato. då den som följer med bara rymmer typ 3 Liter så det vart jobbigt om man skulle åka bort en helg. Värmare får man också köpa till. själv köpte jag både osmos och saltvatten 

från lokala fiskaffären, då det var så små mängder som går åt gick det bra. Nu har jag skaffat ett 140L Aquamedic så nu har jag beställt en mindre osmos som jag tänkte att man får ta vatten från duschen på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! 
Då känns det som gör ett bra val (jag klickade hem akvariet 5 minuter efter att jag skrev inlägget). 
Köpte en värmare från Eheim då det ser ut som att många är nöjda med dom. 
Okej, då är det nog bäst för mig att byta Ato också pga jobbet. 

Bra tips på duschen där. Kan vara värt att investera i osmolator alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...