Gå till innehåll

Andra försöket, 460l


leifsson

Rekommenderade inlägg

Inledledning


Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. 
För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁

Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. 

 

Karet

IMG_20200618_150737.jpg.84d5bb2dfb7ef455744f3b348c10cb1e.jpg

 

 

 

Måtten på karet är 130*60*60
Sump 100*45*40
Glaset är utskuret på baksidan för överrinning. Bakom limmar jag fast en kammare som sticker ut 10 cm. 
Framsida och sidor i optiwhite. 
Fogarna blev lite ojämna och tjockare än jag hade hoppats på, men det viktigaste för mig är att det inte läcker. 
Bakom karet kommer jag ha en shadowbox som förhoppningsvis ska ge en illusion av ett större djup i karet. 

Bänken tog ett tag att bygga ihop men den blev tillslut väldigt stabil och fin.

 

Framtidsplaner


Jag kommer lägga stort fokus på sps men även en del lps. Jag kommer köra en långsam uppstart med död sten, ammoniak och bakterier. 
Mekanisk filtrering kommer blir skummare och refugium. Kommer även köra rullfilter. 
Kommer nästa vecka försöka bygga ett överskåp samt göra klart bakgrunden. 

IMG_20200618_151028.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att jag vill bygga upp en stor population av nitrifikationsbakterier innan jag tillsätter heterotrofa bakterier. 

Detta tänkte jag köra ca 1-2 månader innan jag tillsätter fisk och börjar mata.

Anledningen till detta är att jag i mitt förra kar hade problem med höga näringsvärden de första 7-8 månaderna. Jag tänkte ta det mycket lugnare denna gång i förhoppning att hålla nitrat och fosfat på en låg nivå. 

Ändrat av leifsson
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att starta igån ett akvarium med ammoniumtillsatser "the american way" leder i sig till höga näringsvärden av kväve och låga värden av fosfor. För att få en stor population av nitrifikationsbakterier så måste du kontinuerligt sätta till kväve i form av ammonium. Populationes storlek bestäms bara och endast av mängden käk (läs ammonium) samtidigt får du inte in någon fosfor eftersom du bara ser en sida på problemet. Näringsvärden - som kommer att gå upp så fort du börjar mata - ca 80 % av näringen passerar förbi det primära målet (fisken) och blir grunden för ny intern produktion av alger. Om dessa alger betas av snäckor, eremiter, kirurger och andra vegitarianer så cirkulerar man näringen än en gång och man binder den i biomassa. Man kan också ha ett refugium som tar upp och binder näringen.

 

Metoden med att ta det långsamt leder till alla de så kallade "ugly stages" som man kan läsa spaltmeter om på amerikanska forum. Jag har startat åtskilligt med akvarium i min dag - har ännu inte sett några av dessa faser i mina uppstarter. det fins flera starttrådar av mig här på forumet. Mitt måtto är istället - kickstarta den biologiska aktiviteten men styr den så den är kontrollerad

 

I den här artikeln har jag försökt bena ut startproblematiken - den är på engelska och en vidarbearbetning av denna artikeln på svenska

 

Idag så finns det så många bra metoder att minska på näringsvärdena att man kan tillåta sig att de stiger lite i början. Vad ledde dina höga näringsvärden till i din förra start?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du har gett mig lite och fundera på och om jag förstår dig rätt så menar du att jag ska kickstarta med levande sten? Jag kommer dock köra på död sten eftersom jag vill fixa en fin scape och då känns alla ugly stages oundvikliga om man inte slänger i en hel del levande sten också. 

Det var därför jag vill satsa på att bygga upp en stor bakterie kultur så fort som möjligt genom Dr Tims metod, med lägre salinitet och högre temperatur än vad som kanske är lämpligt för fisk. Sedan har ju han en produkt att sälja så man kanske inte ska lita på allt. 

I mitt förra kär körde jag med 50/50 död levande sten, men den döda stenen var förmodligen dåligt urlakad, sedan hade jag väldigt bråttom och slängde i lite för mycket fisk på kort tid. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det akvarium jag har igång nu består till ca 50 % av Back to Nature moduler 35 % död sten och 15 % levande. Den levande las i bakgrunden - syns inte. Det går att starta uta fula stadier vad du än använder. Tricket heter lite näring i början (stoppar cyano och dinoutbrott) samt en stor rengöringspatrull för algerna. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du har övertalat mig. Kommer bli lite snabbare uppstart med 1-2 fiskar från start. Jag har nu köpt en stor tunna där jag kommer köra stenen i medans jag blir färdig med resten.

 

I helgen blev det lite pill med bakgrunden och lite bygg med över skåpet

 

 

 

IMG_20200622_164912.jpg

IMG_20200622_165145.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Äntligen är karet igång. Kände mig ganska uppgiven ett tag efter att läcktestet misslyckades. Kom ungefär en droppe per minut från ena hörnet på akvariet. Jag spendera nästkommande två dagar på att rensa innersömarna på silikon och la sedan nytt. Det är nu tätt och det ser mycket bättre ut.

akv2.jpg.b9bd6442dd6fc5f20be188879c251751.jpg

 

Igår la jag i sten och sand och väntar nu på att vattnet ska klarna. Min herbie overflow väsnas lite mer än vad jag skulle vilja så det får bli lite finlir med det under dagen.

Igår skulle jag skapa ett ljusschema i ATI light room men lampan verkar inte få kontakt via usb, jag har mailat ATI och frågat, men om någon här haft liknande problem så får ni gärna höra av er.

 

akv1.jpg.fa3e5aab2e82e89c2a1f8f48e0d021e7.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Karet har nu gått i 2 veckor med full belysning och mina två första fiskar har flyttat in, en watchman goby och en foxface. Innan fiskarna släpptes i så har jag doserat ammoniumklorid och bakterier. Första två veckorna hände nästan ingenting sedan kopplade jag bort mitt clarisea filter och ammonium sjönk från 1 ppm till noll på ca 3 dar. Undrar om det var pga filtret, tänker att bakterierna borde vara så små så de tar sig igenom det. 

Fiskarna mår toppen iaf och minamalt med alger än så länge. 

Har även startat upp ett litet karantänskar för koraller och har redan lyckats ta död på en vermetid som jag fick syn på en fraggplugg. 

 

IMG_20200810_182613.jpg

IMG_20200907_164403.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...