Gå till innehåll

Hjälp med AC1 kalkreaktor (bilder)


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

jag har precis installerat en begagnad AC1 kalkreaktor (någon som känner igen sin :) ) som jag hoppas ska lösa mitt KH problem, och givetvis tillföra Ca.

Jag vill verkligen inte göra något fel och vill härmed förklara den utrustning och hur den är kopplad först:

C02 tuben är kopplad till regulatorn. Tuben håller ca 40 bar och behöver nog fyllas snart. I regulatorn är trycket strax under 2 bar, så allt verkar stämma här. Sen kommer magnetventilen som jag rengjort i ättika och som nu funkar bra. Jag har sedan 5mm PVC slang från magnetventilen som kopplats till CO2 ingången på CO2 röret på reaktorn. Jag följde AC's råd att köra en "loop" på slangen över 1 meter ovan reaktorn. Det är visserligen kondens i slangen (syns på bilden) som sannolikt är kvar från rengöringen, men kan detta orsaka problem?

reak1.jpg

Vattnet in i reaktorn kommer från returpumpen där jag har en avstickare i 25mm PVC från en kulventil som möter ett PVC rör med limmad huv som jag borrat/gängat och skruvat på en SERTO koppling. Därifrån går jag en svart polyetylslang som går till SERTO kopplingen in i reaktorn:

reak2.jpg

Jag har en utgången för vatten och luft paralellt ner i lutande vinket till sumpen, och jag har satt en liten filterbehållare om det skulle behövas. Om sumpen fylls p.g.a pumpstop så är det marginal och rören når ej vattnet:

reak3.jpg

Till luftpump har jag en Schego M2K3 som jag tror räcker till 300L/h. Jag har en backventil kopplad men undrar om inte den stryper luften för mycket. När den är igång så ser jag bara lite luftbubblor överst i CO2 röret:

reak4.jpg

Jag har ingen flödesmätare ännu och kulventilen är inte direkt bra för finreglering, men jag lyckas få det att droppa en aning och inte rinna. CO2 har jag nu prövat men är lite osäker på antal bubblor i minuten jag bör köra med:

reak5.jpg

Här är en bild på rubbet:

reak6.jpg

Jag har tänkt att hitta rätt flöde genom att mäta upp i en bägare innan reaktorn går. Dock har jag ett gäng frågor:

Hur många bubblor/minut rekommenderar ni?

Hur länge ska jag köra interncirkulationen + CO2 per dag? Jag tänkte styra den via en IKS men bör jag låta cirk. pumpen köra lite längre ån CO2? Vattnet cirkulerar givetvis 24 timmar/dygn, och luftpumpen ska vara på, men vad bör jag starta med? Mitt Ca ligger runt 400ppm och mitt KH är närmare 7 dKH.

Ska jag ta bort backventilen till luftpumpen och ha lång slang (loop) istället?

Ska jag ha backventil till CO2 röret utöver "loopen"?

Kan man se att avluftningen är tillräcklig utöver att mäta pH på utvattnet? Vad jag har förstått så ska vattnet i reaktorn vara ~6.5 men utvattnet efter luftningen vara runt 7. Det slurpar en del när luften går in i sedimentröret.

Hur ska jag bedömma CO2 mängden?

Hur reglerar ni era AC reaktorer med era IKS?

Mycket tacksam för dom råd ni kan ge. Jag kommer säkert i framtiden att införskaffa en styrning av något slag och/eller en pH modul, men för stunden följer jag gärna era råd så att jag kan dra igång reaktorn.

Vänliga hälsningar & trevlig helg!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har också problem med slurpande ljud i sediment röret.

Någon som vet hur man får bort det?.

Sjunker vattnet i ditt co2 rör när du sätter igång gasen?.

ni som kör med styrning hur mycket gas skickar ni in i co2 röret,hur många bubblor i minuten.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla,

jag har 4-5L i timmen genom reaktorn och en luftpump för 300L/timme. Slurpljudet låter mest innan CO2 röret fyllts med CO2 till hälften. SLurpar gör det ändå, men min bänk är isolerad och det hörs ingen nu, så allt verkar funka bra. Eftersom slurpljudet nu inte är något problem så kör jag vidare mer nuvarande luftpump, även om den är överdimensionerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Enligt instruktionerna så får inte Ph halten på utgående vatten vara högre än 7,3 och om du har på för mycket luft så ökar ph värdet.

Vet inte om det har någon betydelse om man ligger över det värdet.

Finns det någon som kan svara på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

jag ska mäta pH på utflödet när den är igång och återkomma med detta. Mitt solenoid (eller kulventil?) har jag skaffat ny och är kopplat direkt till regulatorn. jag höftar på flödet genom reaktorn, och jag har tre säkerheter mot sänkt pH (Timer -> CO2 kontroller -> IKS pH modul som stänger av vid 8.1), så jag oroar mig ej för pH fall.

Återkommer om utflödets pH + lite bilder

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
*bumb* :ler:

Köp en doseringskontroll för CO2, och en flödesmätare så sliper du all

dina problem. Jag har kör min i 4 år nu, jag har uppdaterat till den senaste

doseringskontrollen för ett år sedan.

Utan kalkreaktorn skulle mitt akvarium inte vara så bra, jag lovar!!!!

M.v.h

Platax

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...