Gå till innehåll

ny startad akvarium


diskustok

Rekommenderade inlägg

har nu vatt igång 5 veckor och får nu mkt brunalger trost höga tempen på 31 skall jag byta ut 400 watt till en 250 watt.

gjorde lite tester för höra vad som behövs göra innan mina invånare kan flytta hem hehe.

salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?.

ph 8.6

nitrit 0

nitrat 0

ca 0

kh 5

fe 0

hade bara desse testerna än så länge ska kanske skaffa fler andra vad skulle det vara?

mvh lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 grader är döden för koraller så detta måste du fixa. Kalciumnivån kan inte vara 0! Vilket märke är det på testerna? Salifert är de enda vettiga testerna för en rimlig peng. Kh är också lite för lågt 7-9 är bra och salthalten är bra den behöver du inte ändra på. Ph är också för högt men jag tror att det beror på fel/gamla tester. En elektronisk ph mätare är en bra investering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo tempen e rätt hög pga jag har en 400 watt mh som hänger ca 30 cm från karet skall byta till en 250 watt snart har beställt.

sen testerna kanske e inte så bra för jag fick det i byte från akvariebutik det e sera märket utom ph och nitrit och nitrat men när det gäller ph e den mellan 7.4-8.6 entligen bilden har ingen digital finns det någon billig enkel och köpa?.

jo jag skall skaffa hem olika selifert tester för det e mina andra som sagt ph och nitrit och nitrat.

jag har inge koraller elr fiskar i akvariet dom e i ett annat kar men hur skall jag göra för få upp kh och kalckium

ps jag skall få hem en sump på måndag kanske gör lättare cirkulera vattnet och blir nog kallare också.

31 grader är döden för koraller så detta måste du fixa. Kalciumnivån kan inte vara 0! Vilket märke är det på testerna? Salifert är de enda vettiga testerna för en rimlig peng. Kh är också lite för lågt 7-9 är bra och salthalten är bra den behöver du inte ändra på. Ph är också för högt men jag tror att det beror på fel/gamla tester. En elektronisk ph mätare är en bra investering
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu vatt igång 5 veckor och får nu mkt brunalger trost höga tempen på 31 skall jag byta ut 400 watt till en 250 watt.

gjorde lite tester för höra vad som behövs göra innan mina invånare kan flytta hem hehe.

salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?.

ph 8.6

nitrit 0

nitrat 0

ca 0

kh 5

fe 0

hade bara desse testerna än så länge ska kanske skaffa fler andra vad skulle det vara?

mvh lars

ny tester har inskaffat nu kanske stämmer bättre

salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?.

ph 7,4-8,0

nitrit 0

nitrat 0,5 mg l

ca 400 mg l

kh 7

fe 0

e det bättre nu??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll salthalten som den är . Ph litar jag inte på för 7,4 är på tok för lågt men om du har använt ett test så förklarar det saken. En elektronisk ph mätare är att föredra. Annars ser det oförskämt bra ut. Kh på 7 fungerar men liiite högre är ännu bättre runt 8-9 är lagom. Nu var det bara det där med värmen som behöver åtgärdas du kan alltid använda en bordsfläkt som blåser luft under lampan och över vattenytan så kan du få sänkt temp på några grader. Lycka till i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo ph mätare digital e på ingången av en kompis skall låna den.

Men hur får jag upp kh annars?.

Tempen gick ner 2 grader ligger på 28 nu men ska fixa dit fläkt då ska vi se om det blir bättre.

Behåll salthalten som den är . Ph litar jag inte på för 7,4 är på tok för lågt men om du har använt ett test så förklarar det saken. En elektronisk ph mätare är att föredra. Annars ser det oförskämt bra ut. Kh på 7 fungerar men liiite högre är ännu bättre runt 8-9 är lagom. Nu var det bara det där med värmen som behöver åtgärdas du kan alltid använda en bordsfläkt som blåser luft under lampan och över vattenytan så kan du få sänkt temp på några grader. Lycka till i fortsättningen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns det någon sån i biltema kan n¨gon visa bild så man vet

Förmodligen en vanlig väggbula med ställbar spänning mellan 3-12v.

Har du plats kan du köpa 120mm fläktar istället, dom flyttar mer luft och är tystare än mindre fläktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...