hejhej123 Postat 5 september 2020 Postat 5 september 2020 Enligt min app så ligger jag på 29,6 i salthalt det innebär att jag då har 1,020 men enligt min refractometer från aqua medic så ligger jag på 1,024 är det jag som missuppfattat uträkningen ? eller vilken borde jag lita på ? Citera
Lasse Postat 5 september 2020 Postat 5 september 2020 Svårt att veta. Om du kan kalibrera din refraktometer mot RO vatten så är nog den du skall lita på. Det här med att mäta salthalt är lite problematiskt. Jag har kalibreringslösning i spruta (köpt från Oceamo i Österrike). Det är smart att ha den i spruta för då kan ingen avdunstning ändra salthalten i en öppnad burk med kalibreringslösning (vilket jag givetvis har råkat ut för ) MVH Lasse Citera
hejhej123 Postat 5 september 2020 Författare Postat 5 september 2020 Ja Kalibreing görs alltid och ja men då går jag efter refraktometern har även sett att salten ligger på 30 nu med apex misstänker att det tar några dagar innan den hittar rätt haha typiskt att det ska hända Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.