Gå till innehåll

Avdelning för sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Är helt totalt ny här på sidan och har den senaste tiden fått upp ögonen för saltvattensfisk! Har i dagsläget ett 720 sötvatten som jag tänkt göra om till saltvatten.

Jag har bokat en Deltec skummare 1060 som jag tänkt ha i en sump i en avgränsad hörna av akvariet. Avgränsingen hade jag tänkt mig som en glasskiva som jag siliconar fast i höger bakre hörna och som ska rymma skummaren. Hur stor sump rekommenderar ni att jag gör för mitt kar? Hur mycket lägre ska glasskivan vara än vattennivån i karet? Kan en pump verkligen hinna med att pumpa ut vattnet från sumpen i samma takt som det rinner till sumpen?

Tack på förhand!

Mvh Richard Arthursson

(som tror att starten av karet i salt kan ge mig glädje för lång tid framöver!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Richard! En Deltec 1060 skall sänkas ner och jobba i en vattennivå av 12-18 cm ungerfär. 720 är ju 60 cm högt vilket gör att skummaren troligen inte väljs att stå på botten av sumpen. Då blir ju fallhöjden från ytavrinningen 40 cm styft. Plask å skval blir då troligen följden. Ett himla oväsen. Bättre tror jag det är att låta skummaren stå på något i sumpen. Altså höja den från botten. Jag har ingen integrerad sump så det får väl andra lägga mer synpunkter på. Tror dock att det blir enklare med en så stor skummare att avdela karet tvärs av. dvs dela av karet från ena gaveln in 30 cm. Hur mycket pumpen hinner pumpa tillbaka utan att vattennivån i karet förändras beror ju på vilken pump du ränker använda och hur stor ytavrinningen du skall ha. Exempelvis kanske en Eheim 1060 (ca 2000 l) med en 30 cm lång avrinning med kam höjer nivån 1-1,5 cm. Eller vad säjer ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

det kommer ju aldrig rinna ner med vatten i sumpen än vad pumpen orkar pumpa upp, eller? Det kan visser ligen pummpas upp för mycket vatten i förhållande till ytavrinningens storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej igen!

Tack Peter för tipsen! Får se om någon annan kanske har någon liknande lösning just nu och kan beskriva hur det fungerar!

Tack Daniel, jag är inte hundra men tänker du inte på en fristående sump? Jag har tänkt avskärma en del av karet och tänker mest på att hela sumpen säkert fylls på nolltid med ytavrinning.

Jag ska hämta hem skummaren nu i dagarna och får de mer koll på hur det hela kan fungera, behöver nog ha allting framför mig för att komma på någon bra lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

e ju som metcrue säger..

kan ju inte rinna ner mera än det finns i akvariet, så pumpar inte pumpen så fort rinner det ju inte över så fort osv..

men om den pumpar förmycket, så rinner ju vattnet bara fortare, så det håller jag inte med om ? visst om den pumpar aset mycket så är det väl lite gifitgt.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Grabbar!!

Nu vill jag inte förstöra er fina diskussion, menav egen erfarenhet kommer jag att tänka på att jag har själv haft problem med avdunstning, när jag för några år sedan hade ett litet utrymme i baljan som sump, fick man vara väldigt noga med påfyllning av karet. Annars resulterade detta i en pump som bara sög luft, med efterföljande varmgång. Jag har i mitt kar nu ca 4-6 L per dag i avdunstning och en sump på ca50L trots detta så sjunker detganska snabbt i sumpen om jag inte är vaken.

Just my 2 cent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Rickard jag förstår vad du menar men det är inte lätt att förklara det bästa du kan göra är ett hembesök hoss någon det finns en hel del saltisar i malmö så jag tror nog att du får åka hem till nån av dom å kolla det ger en hel del.

Det va så jag gjorde det hjälpte inte att läsa en massa böcker utan när jag kom hem å fick se ett kar live så klarnade nästan alt tror att det är de bästa du kan göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ska försöka mig på att förklara varför sumpen inte blir full.

Säg att sumpen klarar av att hålla 50 liter vatten.

Sumppumpen står still och du har 40 liter i sumpen och vattennivån i akvariet ligger i höjd med ytavrinningen men inte över, så det rinner inte ner nått vatten i sumpen.

När du sedan startar sumppumpen så fyller du på vatten i akvariet, för varje liter vatten till akvariet ökar vattennivån, når över kanten för ytavrinningen, och rinner ner i sumpen.

Så fort du stänger av sumppumpen så rinner det vatten du pumpat till akvariet tillbaka ner i sumpen tills det inte finns tillräckligt mycket vatten kvar i akvariet för att nå över ytavrinningskanten.

Så efter denna "körning" står du med exakt samma resultat som innan, 40 liter vatten i sumpen och en vattennivå i akvariet precis i höjd med, men inte över, ytavrinningskanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Enda att tänka på är väl så att avrinningen inte kloggar igen då detta leder till att sumpen töms på vatten och pumpen går torr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

och att returpumpen inte slutar pumpa med returröret nere vid botten på det övre stora karet smiley6.gifdå gäller det att ha antingen en backventil heller en Mycket stor sump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jo men nu skulle ju sumpen vara i ena hörnet på akvariet så det blir inget rör ner till sumpen så det gör inget om retur pumpen slutar för det kan inte rinna ner mer än vad ytavrinningen tillåter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag löste det hela så här

Xavante_internsump.JPG

Placerade skummaren på ett avsågat pvc rör.

Ytavrinnings kam ner i skummarkammaren, från skummaren över till biobollarna ,upp i klarvattenkammaren och ut i akvariet igen. Så kanterna vid ytavrinningen och klarvattenskammaren är lägre. Skulle nog skippa biobollarna (dom samlar på sig en massa skit).

Har en nivåvakt i samma kammare som skummaren , därav inga problem med att det går torrt där.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej!

Tack så mycket för ovan svar! Det blir klarare och klarare, dock inte helklart än men på god väg!

Är det någon av er som har möjlighet att fotografera hur ni löst det med sumpen och skummaren, både interna sumpar och externa? Det skulle vara intressant att se lite detaljerade bilder på hur ni löst det!

Jag fick hem min skummare, en deltec 1060 idag och snacka om att jag blev chockad, den är ju säkert dubbelt så stor som jag tänkte mig... 34,5 cm i längd, 17,5 cm i bredd och sen med en höjd på typ 62 cm. Jag vet inte just nu men det känns som om den tar upp för mycket plats i karet och att jag börjat fundera vidare på en extern sump igen. Vad hade ni gjort? Kört den i intern sump eller extern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Xavante!

Din internsump verkar intressant, kan du göra en skiss hur det ser ut från sidan, kan inte riktigt se det framför mig. Sitter och planerar mitt framtida kar. Har en undran faktiskt. Finns det någon särskild poäng med att man kör ytavrinningsvattnet genom skummaren? Tex. att de ämnen som avskiljs genom skumning samlas vid ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Magnus här kommer en bild på hur det ser ut från sidan

Xavante_från_sidan.JPG

De ämnen som skummaren tar hand om är just de partiklar som stiger till ytan i akvariet, stäng till ytavrinningen så ska du se vilken ytfilm du kommer att få, inte roligt alls.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack Xavante!

Nu blev det kristallklart. Tror att det blir en internsump i mitt nya kar, tycker det verkar vara en smidig lösning. Men det är ganska mycket att tänka på med mellanväggar med mera. Har du alla väggar i glas? Jag tänkte att det kankse hade varit mer diskret med ogenomskinliga väggar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

det är svårt att använda något annat än glas om det ska fästa ordentligt plexi tex är inte lätt att lima mot glas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kan man måla glaset då? Hade ju varit bra om man kunde måla med samma färg som bakrutan, då hade ju det smält in bra. Man brukar ju i och för sig måla på utsidan och jag antar att det finns en bra anledning till detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

En liten fråga ang. extern sump... MÅSTE man borra i akvariet för att kunna ha det? Eller finns det någon annan smart teknik för att få ut vattnet till sumpen utan pump, som riskerar att gå torr om den pumpar för mycket?

Kanske en flytande strömbrytare till pumpen? Men då börjar det bli jobbigt. Bygga själv och så vidare... Inte idiotsäkert heller. Vill helst inte borra akvariet, utan ha det intakt. Är det kanske så att enda möjligheten då är att ha en intern sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det finns en ritning på DIY för en påhängsytavrinning, finns även sådana att köpa, så det går utmärkt utan att borra karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Påhängning???

Förstår inte riktigt hur det funkar... Var hittar jag ritningen? Måste jag då ha en sidoruta som är lägre än de andra? Har ett akvarium med aluminiumram... Så att sänka en ruta är inte att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack!

Kollade just på den ritningen, men det är en sak jag inte förstår med den... Hur kan vattennivån i innerboxen vara lägre än vattennivån i akvariet om överkanten på boxen ligger under ytan i akvariet? Eller ligger den bara ett par millimeter under, så att ytavrinningen ligger där?

Måste för övrigt vara väldigt viktigt att kopplingen ner till sumpen är ordentligt tätad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...