Gå till innehåll

mathjälp


atropos

Rekommenderade inlägg

Hej !

köpte två sådannahär för lite mer än en vecka sedan ! den dom vägrar att äta något ! försöker med artemia och småräkor ! men dom vill verkligen inte ha något "

dom börjar att få en väldigt insjunken buk nu ser nästan ut som en skabbig mandarin om magen .

jag släpper maten framför dom men dom bara tittar på den .

har ni någopn ide vad man ska göra ?

post-5225-14468912603857_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är en Cryptocentrus cinctus. Jag hade en sådan i min förra burk och den såg jag aldrig röken av. Trodde den dog men när jag rev burken så var den där hur välmående som helst ( 2 år efter jag satte i den). Den hade förmodligen etablerat sig i en grotta med utsikt mot bakre väggen. Jag så den m.a.o. aldrig äta. Men den måste ha tagit mysis och annat som jag matade med. De har ett riktigt fint ex. i Korallfiskens visningsburk här i Linköping och den äter när de matar med Artemia och liknande. Jag tror att det bästa är att fortsätta mata och hoppas att den tar maten så småningom.

Jäkligt fin fisk förresten, förstår att du knep en när chansen fanns!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket för svaret !

jag får väl fortsätta att mata nära honnom så tar han säkert maten när han inte kan vara utan längre

för dom åt i butiken så de ska väl inte vara något problem här tycker jag !

de kanske är så att dom är lite stressade här hos mig !

tiden får utvisa deras öde !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har oxå två stycken, dom tar artemia och mysis, men kruxet är att dom håller sig i närheten av sina hålor och klovnerna och mina kirurger kniper så gott som all mat innan den närmar sig botten... Men den större av dom två silar även sand i viss utsträckning.

Hur som helst så skaffade jag ett par först varav en hoppade ut, köpte en till relativt stor förra veckan och den verkar fungera någotsånär med den befintliga som är ganska liten, de bråkar inte direkt men delar inte grotta än så länge iallafall. De två har senaste dagarna blivit lite av favoriter i karet, väldigt trevliga firrar. Den nya stora är betydligt mer framåt än den gamla mindre som är lite skygg, men som kommer fram mer nu sen den nye kom i karet. Den lille är ganska rolig och spänner upp sig rejält mot andra firrar, så länge de är en bit bort, kommer de närmare så piper den iväg som ett skott :)

Finns en artikel om odling av dem på Reefkeeping Magazine och även en lång tråd på reefcentral, de heter yellow watchman goby (förkortas ofta ywg) på engelska.

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...