Gå till innehåll

Osmosfilter till nitratfilter!


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Jag höll på att rensa lite akvariedelar som jag inte behövde och hitta min gamla AC osmosanläggning. Jag tog till vara alla SERTO kopplingar men tänkte att jag kunde kanske ha nytta av själva membranbehållaren. Eftersom jag inte har ett nitratfilter så kunde den kanske användas till det.

Här är en plan på hur jag nu använt delarna:

nit3.jpg

Här är lite bilder på delarna och det fördiga bygget:

nit1.jpg

nit2.jpg

Tänkte då höre med er kunniga om detta väl kan fungera? Jag stryper en gammal Eheim pump (300l/h) med en liten kulventil på utloppsslangen. Räcker förfiltret i pumpen?

Vad tror ni?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog funka, den enklaste typen av nitratfilter är ju uppbygda på ett liknande sett. Mer avancerade filter typ Aqua care ADN 75 med flera har en intre cirkulation för att filtret ska fungera bättre. En sådan cirkulation hadde nog jag satsat på om jag skulle bygga ett eget filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag kollar just nu på en lösning där jag tar vatten från returen via SERTO kopplingar. Min kalkreaktor matas med en slang via en sådan koppling och regleras med en PVC kulventil (grovt men funkar bra). Tänkte då bara skaffa ett SERTO T-rör och mata filtret där med. Dock får jag nog bygga ett litet förfilter till det.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har gjort en liknande variant av en trasig osmos, men jag har ingång i toppen och utlopp i botten. Sen har jag tagit en bit svamp i varje ände och sen fyllt med svavelkulor i mitten. Jag har dock inte fått den att fungera.....

Peter, är det inte risk att vattnet inte går ut i hela bädden när det finns hål i spridarröret, jag menar att det finns risk att vattnet "genar" och tar närmaste vägen ut?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...