Gå till innehåll

Sump & ytavrinning till Nano


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Jag har ett Guppyhotell på ca 45L som jag bestämt mig för att bygga en ordentlig sump till för att få upp vattenvolymen, samt öka ytan i själva Nanot och slippa synlig apparatur.

Genom att ta ur den interna sumpen vinner man ca 8*35cm bottenyta, vilket är klart märkbart när karets mått är ca 35*35*35cm

Jag har ett 112L standardkar som bara står och tänte bygga sump av detta inom en relativt snar framtid. Förhoppningsvis klart inom ett par månader.

Jag kommer inte att borra i kuben, vill inte ta den risken, så det blir någon form av ytavrinningsbox. Troligen en ytavrinningslåda kopplad till pvc-rör med vattenlås osv. Jag har sneglat på denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=%F6verrinning

Tror att jag kan få det att fungera.

Så några frågor om ytavrinning och sump:

Hur stort vattenflöde är läpligt att ha genom sumpen? Kan det vara lämpligt med 1000L/h retur? Jag vill ju inte ha total storm i huvudkaret och bör nog ha minst en cirkulationspump däri, med tanke på att jag vill undvika allt för enformigt flöde.

Hur grova pvc-rör krävs för detta? Har funderat på 32mm. Det finns redan ett hål, ca 6cm i diameter, upptaget i huven för skummarkoppen och jag vill helst inte ta upp fler hål. Därför ska retur och avrinning få plats. Returen kräver ju inte lika grovt rör/slang, då det flödet är forcerat av en pump... Men jag måste ju även kunna öppna huven utan att flytta ytavrinningen. Jag kanske måste ta upp ett till hål för returen ändå?

Ytavrinningsboxen i karet lär enligt nuvarande planering bli ungefär 8*5cm med kam på två sidor, dvs 13cm avrinningslängd. Hur djup bör denna box vara? Jag vill inte att luftningen till vattenlåset skall sticka upp över huven, satidigt som jag inte vill stjäla mer plats än nödvändigt i karet. Ett dilemma. :snurrig:

Planen för sumpe innefattar ett skummarfack med plats för ev framtida UVC, Bubbletrap och ett stort refugium med enbart ls. I detta refugium skall även aktivt kol och rowaphos, samt ev nollnitrat filtrera vattnet. Hur löser man enklast denna filtration? Innerfilter har för liten volym för att rymma materialen, så jag funderar på ett skilt facksystem kopplat till en powerhead. Synpunkter på den idén?

Tacksam för alla synpunkter och idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...