Gå till innehåll

plast i botten


jupiter

Rekommenderade inlägg

Vissa har plastskivor andra har frigolit. Det är inget måste men är en bra säkerhet, ifall någon vass kant på LS trycker emot glaset eller en sten faller ner eller du tappar något tungt. Så det är väldigt bra att ha i förebyggande syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dragit en annan slutsats. När jag hade ett sötvattenskar så tappa jag en stor sten och spräckte bottenglaset. Så nog är det till att föredra med frigolit tex ;)

Du kan använda vanlig byggfrigolit, tänk på att lasta på duktigt med sten annars flyter den upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dragit en annan slutsats. När jag hade ett sötvattenskar så tappa jag en stor sten och spräckte bottenglaset. Så nog är det till att föredra med frigolit tex ;)

Du kan använda vanlig byggfrigolit, tänk på att lasta på duktigt med sten annars flyter den upp.

Det är ju skillnad på sten och sten. Granit eller vad man har i ciklidburken är hård medan LS är ganska mjuk.

Frigolit bryts ner ganska fort och kan, har jag hört, ge ifrån sig konstigheter. Om jag skulle ha något så fick det bli en "plastskiva".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

funderingar på detta igen :) jag är på gång att starta upp ett nytt akvarie på 460l och har fixat en 2mm plast skiva till botten men ni som använder plast i botten silliconar ni fast och tätt den på botten eller lägger ni bara dit den.

hade plastskiva under mina stenar på det förra och det luktade inte gott när jag lyfte upp den och det kan väl i sin tur skapa problem vid senare tillfällen.

mvh peter m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte med frigolit, det smular sig med åren. Själv kör jag med vit opalplexi. Jänkarna brukar köra med Starboard, ett matarial som liknar dom billigaste skärbrädorna från Ikea.

Det är omöjligt att limma plexi med silikon men det hindrar skivan att glida runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

körde på med sillicon runt och lade dit skivan "2mm plast typ plexiglas" sedan drog jag en sträng runt det blir ju tätare iaf men det kommer förstås inte bli helt tätt.

Men vad händer med vattnet som drar sig under och blir ståendes där det måste ju bli dåligt med tiden?

kan detta vara en risk för en krash?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mickroskopiska vattenmängd som blir under skivan utgör ingen fara. Det kommer att bli syrefattigt och fungera som ett litet nitratfilter.

Den enda gången som det kan bli farligt är om du har en vattenmängd på ett par liter under skivan och du flyttar på skivan när akvariet är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...