Gå till innehåll

Nya karet !


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Då var det snart dags för akvarie byte. Nya karet står på plats och möbeln börjar sakta men säkert bli klar.

Sumpen är snart färdig, gissa om jag är glad

Här kommer de första bilderna

Xavante_PICT0971.JPG

Xavante_PICT0969.JPG

Nästa vecka så får mina akvatiska vänner flytta till sitt nya hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är är borrat i botten , en genomföring för både ytavrinning och återflödet. Lowiron front ,100*65*60.och så blir det ca 85 liter sump.

Det blir nog att flytta över redan på Söndag ,så om du känner dig sugen Pipen så är du välkommen.

Jag börjar väl med att skrubba sten på morgonen så någon gång på eftermiddagen blir det väl flytt dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär de måtten jag skulle kunna tänka mig att ha när jag väl ska byta lägenhet. Får man fråga vad du gett för karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gav 3900:- för karet, blir billigare om man kör med bara floatglas ,men jag tyckte det var värt lite extra för lowiron fronten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av dom avgörande faktorerna var platsen där det ska stå. Jag ville gärna ha lite höjd ,det andra karet är 50 cm högt och det kändes för lågt. Jag hade tänkt mig 110 cm långt ,men det hade nog sett lite trångt ut där det ska stå. Sedan så blev jag nog lite inspirerad av Pipens akvarium som har ungefär samma proportioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett glas som inte ger så mycket "förvrängning" samt att det är vitare o klarare, vanliga glas kan ju vara lite gröna i färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag är förvånad över att det inte skilde mer i pris än det gjorde. Men då tog ju jag bara frontrutan i lowiron,det hade väl dragit iväg betydligt mer om jag hade tagit hela karet i sådant glas. Jag har för mig att jag betalade 800 kronor mer för frontrutan än vad jag hade fått gett för en i floatglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!!

Men satt å kollade på den bilden som man såg revpelaren med utblåset.

Xavante_PICT0996.JPG

Synd att ha så många 90 graders böjar tappar en massa effekt på pumpen och hur har du löst med ifall det skulle bli strömavbrott och hävert verkan kan sumpen ta allt det vatten som blir från karet å uatn att det svämmar över isumpen?

Annars så ser det bra ut som sagt gillar att man kan gömma alla pumpar bakom pelaren!!

Vad är det för extra fack innan skummaren, ser ut som en massa grus i denna del!? Tanke med detta

Ser du någon märkbar skillnad på insynen i karet nu då du kör med Low Iron Glas??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang för dina tankar. I sumpen så är det lite LS som blev över. Vattnet kommer ner där skummaren står och sedan rinner det via bafflarna till kammaren med stenen och pumpas därifrån tillbaks till karet.

Hävert effekten bryts pga av ett litet hål som jag har borrat på undersidan av utblåset,så när vatten nivån sjunker så kommer det in luft där och bryter häverteffekten,har test kört och det funkar bra .Man får vara noga med att hålla hålet rent bara.

Det är klarare från fronten än från sidan där jag inte har Lowiron och det blir inga direkta förvrängningar om man tittar snett in i karet.

Jag är riktigt nöjd faktiskt.

Men du Wrang hur tycker du att man ska lösa det där med 90 böjarna, byta ut mot 45 graders eller?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser RIKTIGT snyggt ut, blir sugen på att bygga om själv :-)

För att slippa 2 av 90 krökarna, skulle det kunna funka att plocka bort dom 2 sista och köra med bara 1 ?

Om du kapar av en liten bit av röret som går upp från sumpen och upp i karet, sätter bara en krök i toppen på röret och kanske förlänger utblåset från kröken med en liten rör bit på några cm.

Skulle väl bli ungefär som du har det men med 2 krökar mindre ?

Hoppas du förstår hur jag menar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt

skönt med folk som ger ide'er ;-) ser nu att jag inte andvänt min hjärna själv eftersom som att jag inte kommit på den självklara tanken att ställa min TF skummare I sumpen ,jag har gnällt och funderat ut sätt att förlänga utloppet istället för att helt enkel ställa den i sumpen :-) dah...

ang 90 grader jag andvänder mig av en sk fluval slang som ger en mjukböj istället ,kanske kan vara en ide !

nu blir man ju själv sugen att fixa till en revpelare ;-) ja ja snyggt jobbat iaf ,och fortsätt rapportera med bilder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias ,om jag tar bort dom sista 2 krökarna så kommer vattnet att spruta ut över vattenytan, det blir ju ett jädra skvalande då..smiley1.gif

Om jag sänker ner det ytterligare så kan jag ju inte komma ifrån hävert effekten, eller tänker jag helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Vet inte varför jag aldrig hört något om att böja PVC-rör med hjälp av värme och sand i röret, gjorde jag till mitt kar och det blev perfekt. Det finns väl någon hake med det antar jag...annars kanske det kan vara en lösning. Det klart, det går inte att böja hur snävt som helst, men det går att forma efter levandestenen vilket är svårt annars, dessutom blir det mycket billigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni tycker det ser bra ut, det är ju alltid kul att få andras åsikter ,både positiva och negativa. Ibland så har man ju misat det där uppenbara och då är det ju alltid någon som upptäcker det. Kul med ett bra forum ,bra med ett kul forum.

Nicklas , jag har testat med att böja pvc till tigare kar, jag hade en sån där fjäder som man drar el med , det fungerade bra ,blev lite veck och så som jag inte riktigt gillade .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tomas,

Testa att packa hårt med sand, täta ändarna med t ex en plan PVC-bit som ev limmas fast. Som sagt har jag inte gjort några större böjar, så vet inte hur det fungerar i dessa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotade min Scolymia när den åt ,man blir ju bara så fascinerad ,ville dela med mig...

Xavante_PICT1076.JPG

Xavante_PICT1061.JPG

Här kommer några fler bilder på mina Wellsophylior

Xavante_PICT1066.JPG

Xavante_PICT1074.JPG

Xavante_PICT1064.JPG

Ricordea.

Xavante_PICT0946.JPG

några uppdateringar nu när det har stillat sig i karet

Xavante_PICT1201.JPG

Xavante_PICT1202.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är mitrax? En krabba förstår jag men vad heter den mer än mitrax? Äter den caulerpa? Några andra för/nackdelar med den? Är den lätt att få tag på? Lätt/svår? Jag gillar skaldjur men det finns inte många som passar i revakvarium, kanske detta är något för mig?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den heter Mithrax sculptus, äter i huvudsak valonia alger men även en hel del andra småalger,Jag har inte upptäckt några nackdelar ,utan enbart positiva saker,bla att den äter just valonia och diverse pestalger. Rör inte koraller .Riktigt trevlig faktiskt,mer aktiv på kvällar och nätter så man ser den inte så ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mithrax Sculptus, en av de få som äter Valonia, hur det är med Caulerpa vet jag inte, men den ska vara duktig på att äta de flesta alger. Funkar fint i rev.

Lite svår att få tag på, beroende på vart man bor tydligen.

Ska vara lätt att hålla.

Pris mellan 70 - 300 :-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har knappt några alger sedan akvariebytet, men Mithraxen tycks hitta smått att äta på hela tiden.Den är konstant på och skrapar i hålor och vrår, den har nästan fördubblat sin storlek sedan jag köpte den, så den tycks hitta föda, men det finns väl alltid några små alger att äta på. Som Zacke skrev så verkar dom ju äta det mesta i algväg.Jag har några röda macroalger och lite Halimeda men dom har fått vara i fred.

Xavante_PICT1212.JPG

Xavante_PICT1224.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...